10 april 2009

een prachtige dag

24 graden voorspellen ze voor vandaag. Wow. Dit gaat een flinke boost geven in de tuin. Zo weet ik al meteen wat te doen vandaag: niks met name. Lekker rusten en genieten van de zon. De zwartkop is sinds deze week zijn mooiste liederen aan het fluiten en in zijn gezelschap kan de dag niet meer stuk.

De wilde kers in een extase van witte bloemen

Momenteel is mijn wilde tuin op zijn mooist. Bijna alle bomen en struiken staan in bloei. Het krentenboompje spant de kroon maar ook de wilde zoete kers (prunus avium) schenkt een zee aan bloemen. Mijn hoogstam perenboom beleeft eveneens een topjaar. Nooit droeg hij zoveel bloemen en als de bevruchting wat wil meevallen, kan ik enkele emmers 'dubbele Flippen' verwachten.

De darmera peltata spreidt zijn bloemen open

Ook aan de vijverrand begint het plantenleven een bovengronds leven. Nadat de dotterbloem zich reeds weken geleden ontplooide, opende vandaag de darmera peltata zijn bloeiwijze. De moerasandoorn, de wateraardbei, de watermunt en het koninginnekruid breken zichtbaar uit hun stilleven. Het waterdrieblad en de veldjes adderwortel tonen al fier hun bloemknoppen.

de roze bloem van een perzik

Eén van mijn lievelingsbomen blijft de perzik. Het boompje kreeg ik jaren geleden als een plantje van 50 cm hoog. Uitgeschoten in de tuin van mijn nonkel Jef. Iedere lente krijg ik dankzij hem een prachtige roze gloed boven mijn zitbank. In gezelschap van de vele krentenboomjes lijkt het wel een schilderij, bijna niet te geloven dat er zoiets moois in het echt bestaat. De perzikken zelf zijn aan de kleine kant en wat gevlekt op de schil maar wel lekker. En dat vinden de vlinders ook. De rotte exemplaren onder de boom lokken vele vlinders waaronder de gehakkelde aurelia en de atalanta.

zicht op mijn zitbank op een 'zomerse' ochtend

Als de eerste overvloed aan bloesems overgewaaid is, nemen de appels en de inheemse vogelkers het over. Deze vogelkers (prunus padus) is een echte meevaller en ik kan hem iedereen aanraden. Hij bloeit niet alleen massaal maar ruikt ook overheerlijk. Als je de hakker achterwege laat, vind je weldra ook sterke zaailingen in je tuin. Trek ze niet uit maar zet ze op een open plek of schenk ze weg.

Volgend jaar denk ik deel te nemen aan de open Velt-tuinen. Foto's en wat tekstjes zijn één ding, in het echt is het allemaal zoveel mooier. Ik ben er op voorbereid dat heel wat bezoekers het maar een zootje vinden maar diegenen die van de natuur houden, gaan er zich onmiddellijk in thuis voelen. Lezers van deze blog zijn altijd welkom ook buiten de 'officiële' opentuinendag.

2 opmerkingen:

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.