25 februari 2020

kerstrozen in de krokusvakantie


Net voor de zoveelste regenbui heb ik enkele kerstrozen gefotografeerd die her en der in onze tuin te vinden zijn. Er staan ook heel wat zaailingen in de borders. De meeste kerstrozen zijn enkelvoudige Helleborus orientalis - op de 'Double Ellen' na - maar er zitten ook enkele bijzonderheden tussen. De laatste foto is zo een Helleborus multifidis ssp. Hercegovinus en de gelige kerstroos is de bekende Helleborus x hybridus 'Yellow Spotted'. Het stinkend nieskruid (Helleborus foetidus) is nu pas uit de grond aan het kruipen en daar heb ik geen foto van. De heel zwarte H. orientalis 'Black' houden we al een vijftal jaren in een grote pot en hij bloeit elk jaar rijkelijk. Ik ben er fan van.

3 opmerkingen:

  1. Prachtig hè! Vooral die laatste vind ik subtiel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @groengenot: mijn voorkeur gaat ook uit naar de meest eenvoudige bloemen en wat minder naar de geforceerde gevulde bloemen. De eerste vormen ook kiemkrachtig zaad en vermeerderen zich spontaan wat toch meegenomen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn supermooi! Ik heb er ook veel in de tuin en langzamerhand zie ik steeds weer net andere verschijnen. Die groen met paarse is bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.