13 januari 2015

Schreeuwende waterspiegel



Surface, Kanaal van Beverlo.

Ik sta vaak versteld van de schoonheid van het alledaagse. Een stroompje modder dat uitmondt in een plas, een zwermpje minizwammen dat zijn kop boven het zand steekt of bramen die alsmaar meer terrein veroveren. Dingen die zowat niemand opmerkt omdat de blik gericht is naar vooruit en niet naar onderen. Omdat men vergeet zo af en toe eens stil te staan en voorover te buigen. 

Bovenstaande foto is een beeld dat je op miljoenen plaatsen tegenkomt maar eigenlijk ook nergens. Wat je ziet, is een wateroppervlak dat door een stevige wind door mekaar geblazen wordt. De in het kanaal gereflecteerde rechte boomstammen zigzaggen hierdoor over het kabbelend water en de kale kruinen lijken plots stuk voor stuk op De Schreeuw van Munch. Moest het geschilderd zijn, werd het (misschien) bewonderd en tentoongesteld. Omdat hier de natuur de kunstenaar is, zal het bevreemdend werk vrede moeten nemen met een plekje op Muggenbeet. Het verdient beter, maar beter dan niks.


10 opmerkingen:

  1. Naar die foto kan ik blijven kijken. Prachtig logje weeral Ludo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'k Wed dat dat 'plekje op Muggenbeet' door menigeen bewonderend zal waargenomen worden. Dat is zéker veel beter dan niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb lang naar deze foto gekeken en proberen te snappen wat ik zie. Wat je eigenlijk niet moet doen, want het is net een kunstwerk en kunstwerken kunnen soms heel mooi maar tegelijk onbegrijpelijk zijn. Daar moet je dan van genieten en niet proberen te snappen. Maar toch vraag ik me af, dat donkere figuurtje links onder is dat jouw reflectie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. neen, want ik stond aan de overkant. De foto omvat zowat de ganse breedte van het kanaal. Ik heb de foto gedraaid zodat de kruinen aan de bovenkant staan en de stammen van onder.

      Verwijderen
  4. Het zien is één ding, het op de gevoelige plaat (of sensor) vastleggen is nog iets anders. Je hebt beide weeral mooi gecombineerd!.
    (Ik krijg je foto's niet meer binnen via Facebook, ben je daarmee gestopt?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mijn facebookaccount is gedeletet.

      Verwijderen
    2. jammer, ik vond jou foto's op FB altijd heel leuk.

      Verwijderen
    3. Ik heb je reacties aldaar altijd gewaardeerd, maar ik was uitgekeken op FB. grts

      Verwijderen
  5. Prachtige foto, Ludo. je hebt een erg goed oog voor mooie composities en bent een geboren fotograaf

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.