20 september 2014

oranje luzernevlinder


Een korte heidewandeling doorheen Gerhagen-Pinnekenswijer (Tessenderlo) leverde heel wat pantserjuffers en heidelibellen op. Daar had ik me ook aan verwacht. Het opvliegen van een middelgrote oranje vlinder was dan wel een verrassing. Het behoefde enig sluipwerk om deze dagvlinder dichtbij te benaderen. Zo goed als liggend op mijn buik - er was toch geen ander volk te bespeuren - lukte het me om enkele foto's te maken vooraleer de vlinder weer wegvloog. Het was de eerste maal dat ik deze soort in de vrije natuur zag maar ik had, gezien de zilveren vlek in de achtervleugels, een grote zekerheid dat het hier om de oranje luzernevlinder ging. Dit bleek achteraf ook te kloppen. Deze luzernevlinder is een trekvlinder die ieder voorjaar vanuit Zuid-Europa naar onze contreien komt gevlogen.


Ook tegengekomen: vrouwtje van "zwervende heidelibel" (Sympetrum fonscolombii)
kenmerk: blauwe ogen



De struikheide staat nog in bloei


4 opmerkingen:

  1. Wauw! Ik geniet telkens weer van je prachtige natuurfoto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's van mooie waarnemingen. De oranje luzernevlinder was hier in de buurt (tijdens fiesttochten) een erg veel voorkomende gast, dit jaar geen enkele keer gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder mooi, zowel de luzernevlinder als de blauwogige - prachtig - libelle.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knappe foto's. Je hebt echt een oog voor mooie dingen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.