18 augustus 2024

Gemeenteraadsverkiezingen Tessenderlo-Ham

Een deel van onze lokale Groen-groep.

 Op 13 oktober a.s. mogen we gaan stemmen voor de samenstelling van onze gemeenteraad. MOGEN, want de stemplicht is afgeschaft. Uiteraard gaan we onze stem uitbrengen, want democratie is een voorrecht. De gemeenteraad wordt telkens voor 6 jaar verkozen, dit maal dus voor de periode 2025 - 2030.

In oktober 1988 werd ik zelf verkozen voor de Looise gemeenteraad. Ik belandde als AGALEV-gemeenteraadslid in de oppositie. Deze keer stellen we, zowel mijn echtgenote als ik zelf, ons opnieuw kandidaat bij GROEN. Het ecologisch gedachtengoed ligt ons nauw aan het hart. Er kunnen niet genoeg groenen in de politieke  besluitvorming aanwezig zijn. Hoe groener, hoe beter!


Bij verkiezingen hoort ook een "voorstellingstekst", deze staat ergens online maar ik zou een beetje gek zijn als ik hem geen plekje geef op mijn eigen blog. 

(°1962) Vader van 4 jongvolwassenen. Getrouwd met Kristien Testelmans. Ludo startte in 1988 met de groene partij in Tessenderlo, na jarenlang actief geweest te zijn in de lokale milieubeweging. Hij was van1989 tot 1994 ons allereerste groen gemeenteraadslid.

“17 jaar was ik toen ik omwille van een zoveelste stofwolk op onze speelplaats een eigen petitie begon. Sindsdien ben ik blijven opkomen voor een groene en rechtvaardige wereld. Ik liep mee in de grote Looise betogingen, de manifestaties tegen kernraketten en sliep in een tentenkamp om een nieuwe kankeroven in ons dorp tegen te houden. De vervuiling van onze twee rivieren -de Laak en de Winterbeek- hebben we na tientallen jaren inzet grotendeels kunnen indammen.”

“De jeugdbeweging en de milieubeweging waren mijn grote levensschool. Ook vandaag nog laat ik mijn stem horen. Meer dan ooit is duidelijk dat het groene gedachtegoed, het ecologisme zeg maar, onontbeerlijk is om de belangrijkste problemen een afdoend antwoord te bieden. Zwijgen en niks doen zijn geen optie meer. De verrechtsing, de minachting voor klimaat en milieu, de dwazepraterij en de egotripperij nemen alsmaar toe. Te vaak is de politiek grondig fout bezig.” 


Uit mijn periode als groen gemeenteraadslid (AGALEV) heb ik geleerd dat positieve mensen samen veel kunnen bereiken. Ook als leerlingenbegeleider moest ik vaak water en vuur verzoenen. 

Een sterke groene stem in de gemeenteraad is onmisbaar. Er is zoveel dat beter kan in Tessenderlo-Ham. Wat goed is, zetten we verder. Geef ons de kans om er aan te beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.