26 februari 2024

Twee nieuwe sierkersen

 

Prunus 'Accolade'

Het voorbije plantseizoen heb ik de tuin grondig 'gereviseerd' en een heleboel planten verplaatst. Er werd zo min mogelijk levend materiaal naar de verhakselaar of een takkenwal verwezen. De vrijgekomen ruimtes boden de gelegenheid om wat nieuwe soorten te introduceren. Zo kwamen twee sierkerselaars in onze ecologische tuin terecht. Beide vrolijken momenteel de boel op. Wat vroeger dan beschreven maar de veranderende natuur kan je als tuinier nu eenmaal niet sturen.

Boven zie je de bevallige Prunus 'Accolade'. De bloemen zijn een klein beetje gevuld zonder evenwel de meeldraden en stamper te doen verdwijnen. Deze geslachtsorganen heb ik er altijd graag bij en met mij, de bestuivers. Toch is het vooral de mooie kleurschakering wit/roze die me van de 'Accolade' doet houden.

Weelderige bloesem van de Prunus incisa.

De tweede nieuwe sierkers kocht ik als heester, het is de Prunus incisa 'Paean' ook wel Fuji-kers genoemd. Hij bloeit heel weelderig met roze bloemetjes. Ik plantte hem in de buurt van de veldkapel waar ook een Cercis chinensis 'Avondale' staat. Deze boom bloeit in hetzelfde kleurenpalet als de sierkers. In de herfst zouden de bladeren oranje moeten verkleuren, maar dat is nog afwachten.

De Fuji-kers naast de veldkapel.

Aan het fietsenhok, lekker in het zonnetje, plantte ik tenslotte een nieuwe variëteit perzik (nog geen foto), de Prunus persica 'Magnum'. Hij zou krulziektevrij moeten zijn, maar daarover later meer. De bloemknoppen zwellen momenteel op -dat ziet er goed uit- al is het topje van de boom afgestorven. Ook al vind ik perziken best lekker, het boompje werd toch vooral voor de perzikbloesem gekocht. Eigenlijk geldt dat hier voor alle fruitbomen.... wat voor velen een bizarre gedachte is 😀 That's me.


1 opmerking:

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.