17 juli 2020

wagenpark ontdieseld

Met 2 auto's en 5 chauffeurs in huis ( + eentje die weldra start met de rijlessen) is het niet altijd vanzelfsprekend om tijdig op het werk, de school, de studentenjob en fuiven te geraken. Af en toe wordt er in de familie een auto geleend om alle plannen realiseerbaar te maken. En ja, vaak worden de fietsen van stal gehaald en ook het openbaar vervoer wordt omarmd met 4 abonnementen. Die van ons en ikzelf kochten daarom een klein retro-autootje bij (zie hieronder) om dat soort problemen van de baan te helpen. Ook voor wat lokaal toerisme lijkt ons deze 20-jarige vierwieler best handig. Voor weinig geld alle problemen opgelost.


Ware het niet dat amper 2 dagen na de eerste rit met de Nissan Micra (zie boven) onze Opel Astra plots de geest gaf. Tijdens een nachtelijke rit in Hasselt viel hij stil. Weggesleept naar de garage alwaar het vonnis viel: distributieketting gebroken en motor perte totale. Alles op een rijtje gezet, bleek het niet zinvol om onze oude diesel op de baan te houden. Dat we het afgelopen jaar nog voor 900 euro stukken hadden vervangen om door de keuring te geraken, is even slikken.


In plaats van te treuren en te jammeren zochten we en vonden we snel een goede oplossing. We kozen voor een tweedehandse en betaalbare Opel Corsa van 2019, benzine. Een zwart model want de dames hier willen dat zo. Verrassend veel toeters en bellen op dat ding en aangedreven door een rustige motor waardoor de jaarlijkse Vlaamse verkeersbelasting laag is. Deze belasting wordt immers berekend op basis van het vermogen, de CO2-uitstoot en de euronorm.

Met de vervanging van ons busje door een Dacia (driecilinder - benzine) en de Astra door een Corsa is ons wagenpark volledig ontdieseld. De pech mag nu wel ophouden. Ook hier groeit het geld niet op de rug. 

We maken ons nu klaar voor een korte vakantie in Frankrijk. We kozen voor een B&B in het Parc Naturel regional de la Brenne. 


4 opmerkingen:

  1. Fijn en betrouwbaar karretje, die Micra. Mooie (petroleumblauwe?) kleur ook.

    Is bij de Astra de distributieketting gebroken? Of was het de distributieriem? Dat laatste valt wel vaker voor, het eerste een pak minder.

    Ontdieselen lukt te onzent niet zolang mijn bestelwagen zware aanhangers moet trekken. Een diesel heeft een pak meer koppel (Newtonmeters) dan een benzine. Zulks is hiertoe broodnodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Menck: wel degelijk een distributieketting. Zogezegd oersterk maar komt toch vaker voor dan je denkt. De depanneur zei ook dat hij het regelmatig tegenkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wij zijn deze winter over gegaan naar een benzinewagen na jaren gedieseld te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is knap vervelend, zo een ketting van problemen na mekaar.
    Hier nu nog één diesel. Als er geen corona-toestanden roet in het eten gooien, rijd ik vanaf oktober elektrisch rond.
    En mijn vrouw heeft een kleine benzine wagen die ze zo goed als niet gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.