11 maart 2019

stormschade


De rukwinden haalden een snelheid tot 120 km/uur. De boomkruinen zwiepten hier wild heen en weer. Net toen ik terug binnen was van een kleine inspectieronde ging de dikste helft van een tweestammige vogelkers (Prunus padus) tegen de vlakte. 


In deze vogelkers zit ook een witte  klimroos. Deze Rosa filipes 'Kiftsgate' is mee naar beneden gedonderd maar de 'lianen' zijn nog intact. De dikke stam is terechtgekomen op 2 magnolia's en ook deze zijn beschadigd. Bij nader toezien is het niet toevallig dat net deze dikke vogelkers afgescheurd is.


Blijkbaar is deze boom bij eerdere stormen al licht gescheurd geweest en is via de ontstane spleet het rottingsproces ingetreden. We kunnen dus spreken van een natuurlijke opruiming. Toch is het jammer want de honderden witte bloemen van de inheemse vogelkers ruiken heerlijk en ook de bessen worden gesmaakt. 


8 opmerkingen:

  1. Oei, een plakoksel.
    Bij ons zijn de wilgen zo om gegaan in de vorige stormen.
    Ik hoop dat de rest goed blijft.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de rest gaat het goed. Alleen nog een Pinus strobus die al vermolmd was ging eveneens tegen de vlakte. "Plakoksel" lijkt me de juiste term te zijn (weer wat bijgeleerd).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoei. Je was net op tijd terug. Moet je niet op je deksel krijgen.
    Hopelijk herstelt de klimroos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey, jammer toch.
    Ik hoop dat het opruimen van de Kifft's Gate meevalt, dat lijkt me een stekelige taak te worden.
    Gaan de Magnolia's de schade overleven?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beslist geen pretje. Er is een aanzienlijk gat geslagen in je flora.
    Sterkte met de opruimwerken. En goede moed voor de klimroos.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Morgen opruimdag, ik heb me zonet een goede kettingzaag aangeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Qua omgevallen bomen heb je het één na het ander. Echt jammer!
    Het gaat hier dezelfde kant uit, doordat de ene boom valt, krijgt de andere het zwaar te verduren. Hier zijn de coniferengroepen, die onze tuin de privacy gaven, instabiel gebleken in de laatste stormvlagen. De grond ernaast beweegt op en neer. Advies hovenier: kappen.
    Triest.
    Sterkte met opruimen en het bedenken van iets nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hou hier ten huize van altijd mijn hart vast als de heren met de kettingzaag in de weer gaan... Zeker als het 'raar' omgevallen bomen, of nog rechtstaande bomen betreft.
    (Zoonlief wilde twee maand geleden als verjaardagscadeau een 'kettingzaagbroek'. Nog nooit een cadeau met zoveel gretigheid aangeschaft...'

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.