18 juni 2017

koevinkje en brandnetelmot


Het blijft hier rustig met de vlinderwaarnemingen wat niet zo abnormaal is voor de maand juni. Het bonte zandoogje en de gehakkelde aurelia zie ik het meest. Sinds gisteren zijn er 2 trouwe klanten terug in de tuin: het bruin zandoogje en het koevinkje (foto links). Het koevinkje valt op omdat het een heel donker vlindertje is. Als het zich neerzet en de vleugels sluit, komen de mooie ogen met gouden randen tevoorschijn. Hier vertoeft het graag aan de moeraszone van de zwemvijver en tussen de wilde bramen. De bonte brandnetelmot (foto rechts) is ook een trouwe tuingast maar ik denk niet dat ik hem ooit al gefotografeerd heb. Bij tuinwandelingen vliegt hij al eens op om zich vervolgens onderaan een blad te 'verstoppen'. 

ringspikkelspanner
Deze nachtvlinder hing 's morgens aan onze tuinparasol. Dat het een spikkelspanner was, daar was ik snel achter. Toch was mijn 'determinatie' niet correct en werd deze gecorrigeerd naar ringspikkelspanner. Zo hebben we weer wat bijgeleerd. Ik ken graag al mijn tuinbewoners maar die nachtvlinders, dat is nog zwoegen.


1 opmerking:

  1. Leuke waarnemingen Ik zie hier niet veel vlinders, wel veel verschillende vlinders, gisteren dagpauwoog, dikkopje, gehakkelde aurelia, groot koolwitje, citroenvlinder, boomblauwtje en nog enkele nachtvlinders die ik niet heb kunnen identificeren wegens wegvliegen.
    De meest voorkomende nu: buxusmot. Die fladdert hier lustig rond

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.