15 augustus 2015

Terug van de Loirestreek

voor de gotische kathedraal van Tours
(wilde ik al lang bezoeken)

Vanuit onze camping in Limeray vlakbij de Loire bezochten we  Amboise, Tours, Chambord en Villandry. Ik had deze keer bewust mijn fototoestel thuisgelaten, als ik dan toch de behoefte voelde om een herinnering vast te leggen, kon ik beroep doen op de dochters die hun smartphone op zak hadden. Volgens mij slapen ze en douchen ze ermee! Ik heb geen spijt gekregen van deze keuze al heb ik nu wel geen 'bewijs' van mijn alleerste blauwe houtbijen (tuinen van Villandry) en kolibrievlinders, beide prachtige beesten om bezig te zien.

Dat is nog eens een brug! (Beaugency)

Het waterpeil in de Loire was bijzonder laag waardoor deze machtige rivier - die ontspringt in de Ardèche en uitmondt in de Atlantische oceaan - nogal magertjes overkwam. Toch zorgt de combinatie rivier, bruggen, kastelen, oude steden en wijn ervoor dat je je probleemloos enkele dagen goed kan bezighouden. Het Loiredal is niet voor niets ook Unesco-werelderfgoed.

poserend voor Chambord

Ter afsluiting van onze korte Frankrijk-vakantie bezochten we de Chambres d'Hôtes in opbouw van mijn neef en man in de buurt van La Châtre (grensstreek Indre/Creuse). Het is een adres om in de gaten te houden want zowel hun boerderijcomplex met tuin als de omgeving verrastten me enorm. Op enkele minuten rijden waren we zo in de 'Ardennen'. Bovendien heeft Jan intussen zijn diploma van volleerd kok behaald  om zijn gasten ook een smakelijke Table d'Hôtes aan te bieden. Zijn vegetarische schotel met quinoa en gnocchi was opperbest. Voor mensen op zoek naar rust, ruimte en natuurbeleving (de biodiversiteit is er wat anders dan hier) gaat dat daar een geliefkoosde stek worden.

Zicht vanuit het bos op de tuinen van Villandry

Als dat project ginder klaar is om gasten te ontvangen, breng ik jullie wel op de hoogte. Mét GPS geraak je dan wel terplekke, zonder.... zal moeilijk zijn. Na 7 uurtjes bollen via Chateauroux over Parijs en Mons (met 2 péages) arriveerden we terug thuis. Ook altijd een mooi moment. 



5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Mooi zijn zeker ook de vele uitgestrekte bossen in de buurt, minder is dan weer de kerncentrale vlakbij Blois. Tours is een fijne stad op mensenmaat en relatief verkeersarm. Parkeerplaatsen vinden was nergens een probleem en altijd gratis, dat is ook meegenomen.

      Verwijderen
  2. Mooi zo. Die derde foto, met Ludo voor Chambord, ik zie je al als kasteelheer de tuinen heraanleggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tuinen van Chambord stellen niks voor, er is wel een groot woud om destijds de heren te laten jagen maar enige siertuin is er niet te bespeuren. Redelijk triestige boel rondom het kasteel. Villandry is het andere uiterste, té keurig té arbeidsintensief.

      Verwijderen
    2. Daaro mzeg ik ook, ik zie jou als kasteelheer de tuinen al heraanleggen ;-)

      Verwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.