23 augustus 2015

pantserjuffer


Je kunt er bijna je klok mee gelijk zetten. Tegen het einde van de grote vakantie, als je de vroege herfst in de lucht proeft, arriveren hier de heidelibellen en de pantserjuffers (foto). Die pantserjuffers hebben zo hun vaste rituelen. Zonnebadend aan de vijverrand hangen ze bijna steeds aan de verdroogde zaaddozen van Verbascum en de eitjes worden steevast onder de schors van een over het water hangende tak van de perzikboom gelegd.  Wat ik zo knap vind aan die pantserjuffers is de schitterende metaalgroene kleur. Bij bovenstaande foto had ik het geluk dat er vlakbij een emmer stond waardoor ik het beestje in een rustige achtergrond kon positioneren. Hierdoor komt het glimmende groen beter tot zijn recht.


4 opmerkingen:

  1. Absoluut een knap beestje, deze pantzerjuffer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh ja, wat een prachtige dieren! Lijkt me geweldig om elk jaar rond dezelfde tijd dezelfde dieren te mogen verwelkomen in de tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier zie ik ze ook regelmatig. Die prachtige groen-metal kleur is werkelijk schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Moest ik een pantserjuffer zijn, ik zou ook elk jaar terugkomen naar je natuurlijk paradijs :-) .
    Zelf heb ik deze mooie juffer nog niet in levende lijve gezien, maar sinds verleden jaar heb ik hier de bruinrode heidelibel op bezoek, nog zo een mooi insect: http://waarnemingen.be/waarneming/view/105714936#

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.