28 februari 2015

krulhazelaar

krulhazelaar in bloei

De hazelaar is hier samen met de gele kornoelje de eerste heester die tot bloei komt. Zodra het na de winter wat warmer wordt, zie je de mannelijke katjes langer worden. In deze katjes wordt enorm veel geel stuifmeel geproduceerd zodat de kleine rode vrouwelijke bloempjes (waarvan je de zee-anemoonachtige stijlen met stempels ziet) via de wind toch bevrucht zouden worden. Hoe meer rondvliegend stuifmeel, hoe meer kans dat er eentje op een stempel terechtkomt. 

Op de foto zie je onze krulhazelaar met een vrouwelijk bloempje in bloei. Onderaan hangen drie mannelijke katjes waarbinnen het stuifmeel aan het rijpen is. De hazelaar is een schoolvoorbeeld van een éénhuizige plant - de vrouwelijke en mannelijke bloemen komen voor op dezelfde struik - met éénslachtige bloemen - bloemen hebben ofwel mannelijke ofwel vrouwelijke voorplantingsorganen. De hazelnoten worden hier allemaal opgegeten door de eekhoorns. In het jungle-achtige takkengestel van de krulhazelaar nestelt elk jaar een merel.


gele kornoelje

bloeiwijze van de Cornus mas net voor het opengaan van de bloempjes



2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's, vooral die cornus, moet ik ook in mijn tuin eens gaan bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elk jaar opnieuw kijk ik vol bewondering naar de vrouwelijke bloemetjes van de hazelaar, voor mij een prachtbloem ook al is ze piepklein. En de hazelnoten, tja heb hetzelfde probleem als jou vrees ik, eekhoorntjes bij de vleet.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.