14 februari 2015

Hamamelis 'Arnhem' en meer van dat

Hamamelis 'Arnhem' © ludo rutten

De 6-jarige Hamamelis x intermedia 'Arnhem' die ik onlangs bij de familie van Heijningen kon krijgen, is intussen bezig met het ontrollen van zijn geurige bloemen. Daarmee is hij hier één van de latere variëteiten die in de bloei komt, alleen de 'Twilight' - een selectie van van der Werf - staat nog volledig in de knoppen. De petalen hiervan zitten nog knus opgeborgen  maar met de stijgende temperaturen zullen ook zij snel van gedacht veranderen. 't Is hier dit jaar een bloemrijk toverhazelaarjaar, alleen de 'Aurora' heeft geen enkele bloem. 

Ook opvallend mooi, alle tuinbezoekers begonnen er zelf over, is de Hamamelis 'Brevipetala' - letterlijk: met korte kroonbladen - omdat het geel naar het oker neigt en de bloemen op pomponnetjes gelijken. Deze 'Brevipetala' is voor plantenliefhebbers een interessant geval. Daar waar hij eerst als een Hamamelis mollis (de Chinese toverhazelaar) werd beschouwd, denkt men tegenwoordig dat hij een hybride is tussen deze Hamamelis mollis en de Hamamelis vernalis, één van de Amerikaanse botanische toverhazelaars. 

Hamamelis 'Brevipetala' © ludo rutten

Nog een laatste alinea over onze toverhazelaars en dan zal het wel welletjes zijn voor dit seizoen. Ik had al lange tijd een scheef en schots doch rijk bloeiend exemplaar dat ik niet op naam kon brengen. Niet dat dat zo erg is maar als er achter gevraagd wordt, sta ik toch niet graag met mijn mond vol tanden. Ik was er intussen uit dat het zeker geen Hamamelis x intermedia was en ook geen wilde scheut van Hamamelis virginiana, de Amerikaanse soort die bijna altijd als onderstam (bij enting) wordt gebruikt. De klein blijvende bloemen en de geur wezen me richting Hamamelis japonica, de Japanse toverhazelaar.

 Omdat ik daarstraks passeerde bij de vermoedelijke verkoper van deze onbekende plant - 'vermoedelijk' want heel zeker was ik er niet meer van - ging ik op zoek of er nog ergens zo'n exemplaar te vinden was. Jawel, het geluk was eens aan mijn zijde, het is de Hamamelis japonica 'Arborea' (Ottolander, 1862). Leuk was dat ik daar bij mijn rondgang aangesproken werd door een bloggende tuindame die me herkende waarna een plezante babbel volgde. Als ik wil, kan ik gezellig zijn ... al is het stralen gelijk een toverhazelaar er al lang niet meer bij.

Hamamelis japonica 'Arborea' © ludo rutten
bovenaanzicht van de net gedetermineerde toverhazelaar



3 opmerkingen:

  1. Als het moet kan ik gezellig zijn, zegt hij dan.
    De Aurora staat hier ook nog altijd niet écht in bloei, moet dus nog komen misschien? Die Arnhem ziet er wel strak uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, dit jaar een Aurora zonder bloemknoppen. Volgend jaar beter.

      Verwijderen
  2. een schittering voor het oog, en heel wat mooier dan de exemplaren die ik onlangs te koop zag staan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.