23 juni 2007

op naar het middelbaar

Onze oudste thuis, Loes, heeft de voorbije week afscheid genomen van het lager onderwijs. Donderdagavond waren we voor de afscheidshappening present op De Step, de freinetschool in Beringen waar onze 4 kinderen school lopen. De zesdejaars kregen er-naast een metalen stepje als aandenken- ook hun getuigschrift van het basisonderwijs overhandigd. Als eeuwig aandenken aan hun aanwezigheid plantten ze tevens een esdoorn. Al de namen van de kinderen staan gegrifd in de steunpaal (zie foto). In hun afscheidswoordje blikten de jongens en meisjes tevreden terug op hun prille schoolcarrière, bedankten ze de juffen en de 2 meesters en spraken ze hun spijt uit dat ze nu hun vrienden gaan missen.

Hier de woordjes van Loes: "Ik zat hier vele jaren op school met supertoffe vrienden. Altijd veel plezier, geweldig was het hier! Van de kleutertjes naar het zesde. Uiteindelijk bij Karel in de klas. Ik zal nooit vergeten hoe super het hier was. Altijd even blij. Lieve, lieve juffen en meesters en iedereen. Super, mega, lieve, geweldige, formidastische groetjes van mij. Ik vond het superfijn bij jullie in de klas. Ik ga jullie vreselijk missen! Loes."

de ganse bende van De Step

    4 opmerkingen:

    1. Hoera voor Loes! Gefeliciteerd.

      En denk eraan: het beste moet nog komen.

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Ik las en leerde over de Freinetscholen, en het stelt me blij te weten dat er toch zo'n alternatieven zijn voor het 'gewone' onderwijs. Desalniettemin zit ik met vele twijfels. Wat als ze naar het middelbaar gaan, - geen freinetscholen - is dat geen al te grote aanpassing voor hen? En wat ze leren op school - is dat wel genoeg om hen te laten slagen op maatschappelijk vlak in een wereld waar nog zovelen zo'n belang hechten aan andere waarden dan degene die op een Freinetschool uitgedragen worden? Ik weet niet, ik weet niet, ik weet niet. Ik vind het mooi en beangstigend tegelijk.

      BeantwoordenVerwijderen
    3. een mooi afscheid én een mooi ritueel om de namen van de leerlingen voor 'eeuwig' te linken aan de lagere school.

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Hoi,

      Proficiat Loes,

      Nu op naar de grote school maar dat zal voor jou geen probleem zijn.
      Alvast een Prettige vakantie

      Geert en Jan
      Vanuit het natte Zelem

      BeantwoordenVerwijderen

    Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.