9 februari 2021

nieuwe plantenzone

- 5 °C, 3 cm sneeuw en bij momenten een ijzige wind. Je zou haast vergeten dat er vorige week een echt lentegevoel heerste. Het was op die heerlijke dag dat ik in actie schoot en met plezier met mijn handen in de bosgrond wroette om een nieuwe plantenzone aan te leggen. Dat deed nog eens deugd. Ik ben tevreden over het eindresultaat en er is weeral wat gras (ruw gazon) ingeruild voor biodiversiteit. Een solitaire mispel is nu opgenomen in een groot middenplein.

 De nieuwe plantenzone is driehoekig van vorm en grenst aan het kastanjebos. Ik koos voor volgende planten om dit stukje met lichtzure bosgrond in te vullen:

  • Heesters: Hamamelis x intermedia 'Arnold Promise' , Kalmia latifolia 'Minuet' en 7 stuks Chaenomeles 'Pink Lady'.
  • 3 boerenhortensia's.
  • Festuca mairei (zwenkgras) en bonte zegge.
  • Tongvaren, Bergenia 'Baby Doll', Knautia macedonica, Euphorbia sp., Campanula poscharskyana, Erigeron karvinskianus, venkel 'Bronze Giant' en Lysimachia ciliata 'Firecracker'.
  • Rond de mispel stonden al enkele kerstrozen.

 We kijken nu hoe het verder evolueert en of er aanpassingen nodig zijn. Dat is voor later, nu zorgen we vooral dat de tuinvogels niks tekortkomen. Naast de voedersilo bijvullen, strooi ik ook extra voedsel op de grond. De merels, heggemussen en houtduiven komen zo ook niks tekort.

 Houtduif met in de achtergrond de bloempjes van de Parrotia persica


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.