8 juli 2019

"zeer zeldzaam"


Tot mijn verbazing bevestigde de automatische beeldherkenner van waarnemingen.be mijn vermoeden niet. Op mijn foto's staat geen grote rupsendoder. Met 100% zekerheid werd mijn oranje-zwarte wesp als Sphex funerarius gedetermineerd. "Zeer zeldzaam" staat erbij. Geen Nederlandse naam en ook weinig specifieke uitleg. Het beestje behoort tot de langsteelgraafwespen en blijkbaar eet de wesp graag van de wilde marjolein en de Veronicastrum waar ik hem wat later vond. Wat dagvlinders betreft blijft het hier magertjes maar gelukkig brengt de natuur af en toe een bijzondere verrassing: gisteren de kolibrievlinder en vandaag dus de Sphex funerarius.


Wilde marjolein bewijst hier weer zijn grote natuurwaarde.


2 opmerkingen:

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.