6 april 2019

oranjetipje


Eén van de schattigste voorjaarsvlinders die hier opduiken zijn de oranjetipjes. Hier zitten ze vaak op judaspenning maar voorlopig zijn deze nog niet aan het bloeien. Op nattere grond dan de onze vind je ze op de pinksterbloemen. Naast het oranje tipje bij het mannetje vind ik ook de onderkant van de vleugels bijzonder evenals het 'kapsel' en de 'pelskraag'van de vlinder. Gisteren lukte het me een mannetje dicht te benaderen en er een foto van de te maken toen hij even pauzeerde op een ontluikend blad van de gele kastanje.

Update 6/4/19: terwijl in de achtertuin 2 mannetjes mekaar (verkeerdelijk?) het hof maken, zit er in de voortuin een vrouwtje op Spirea.


oranjetip vrouwtje




2 opmerkingen:

  1. wat een schoontje! Ik moet eens gaan kijken in mijn tuintje want bij mij staat de judaspenning wel al in bloei en misschien zit er bij mij ook wel zo'n schoon heertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het vrouwtje heeft geen oranje tip en lijkt hierdoor op een klein koolwitje. Maar de onderkant is ook gemarmerd, zo herken je ze.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.