17 augustus 2013

Spaanse Vlag (een beetje bis)

Gisteren verscheen de Spaanse Vlag voor het eerst in onze tuin. Deze dagactieve nachtvlinder, die een beschermde status geniet, is aan een opmars bezig in Vlaanderen en daar kunnen we hier blijkbaar mee van genieten. Even dacht ik dat het een 'eendagsvlieg' was, een keertje komen piepen en dan weg, maar ook vandaag zat hij in de buurt van de veldkapel. De zon was een vijftal minuten doorgebroken en daar dook hij weer op. Met zijn vleugels open (zie foto) is het een prachtige verschijning. Zelfs de onderkant is bijzonder mooi. Zijn aanwezigheid compenseert de afwezigheid van de koninginnenpage, ook zo'n formidabel mooi beest.

Spaanse Vlag
 benaderbaar tot 20 à 30 centimeter

Spaanse Vlag op Veronicastrum
bij de eerste zonnestralen dook hij/zij weer op

onderzijde van Spaanse Vlag
de onderkant van deze schitterende (dagactieve) nachtvlinder




1 opmerking:

  1. Spaanse Vlag heb ik hier niet meer gezien de voorbije dagen, maar de Koniginnepages zie ik hier nog ongeveer alle dagen. Vandaag zag ik er zelfs ééntje opstijgen uit de pastinaak... Zou de vlinder eitjes hebben afgezet?

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.