13 februari 2010

voeren en beloeren

de gewone vink is prominent aanwezig in mijn tuin

Ook al was het eigenlijke telweekend reeds vorige week, toch kan je nog tot 7 maart op deze link je persoonlijke waarnemingen doorgeven aan Natuurpunt. Ik heb het zonet ook gedaan en blijkbaar waren er toch al zo'n 4822 natuurliefhebbers me voor. Opvallend wel dat er weinig Limburgers deelnemen.

De tussenstand leert dat er gemiddeld een veertigtal vogels voorkomt per tuin. Het aantal soorten blijft gemiddeld beperkt tot 10. Qua diversiteit is dat gene vette. Ik merk het ook in mijn eigen tuin, nochtans vogelvriendelijk 'ingericht'. Volgende telling noteerde ik:

3 groenlingen (2 wijfjes), 2 tortelduiven, 1 ekster, 5 gewone vinken, 6 huismussen, 5 merels, 2 roodborstjes, 1 heggenmus, 5 koolmezen, 2 pimpelmezen en een winterkoninkje. 11 verschillende soorten dus en dat zou toch beter kunnen. Geen spechtachtigen (bonte specht of boomklever), geen lijsters, geen kepen of sijzen.

2 opmerkingen:

  1. Prachtvogel die vink!!

    Ik telde 15 soorten!

    Op dit moment is het weer erg koud en er ligt weer een nieuwe laag sneeuw. Dan komen er veel meer vogels eten, dat spreekt!!

    Fijne zondag, groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! 'n Foto om jaloers op te zijn!
    Wat die Limburgers betreft: Tja... als die Limburgers toevallig aan de verkeerde kant van de provinciegrens wonen, dan lijken ze plots Antwerpenaars hé?

    O de voederplek zagen we:
    20-25 vinken
    7 groenlingen
    3 kepen
    1 turkse tortel
    1 merel
    1 roodborst
    15tal ringmussen
    2 heggenmussen
    15 koolmezen
    6 pimpelmezen
    1 kuifmees
    10 staartmezen
    1 groene specht (die heeft zich deze winter één keer laten zien, en was zo vriendelijk dat net in het vogeltelweekend te doen!)
    1 sperwer

    Elders in de tuin houtduiven en kraaien, en een winterkoninkje.

    Ik mis dit jaar een zwarte mees en de boomkruiper, en op één dag na heeft er zich geen grote bonte specht laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.