24 juni 2017

de roodborsttapuit


In de voormiddag was ik op mijn gemak naar het wandelgebied Averbode bos en heide gegaan in de hoop om opnieuw de zeldzame kleine ijsvogelvlinders te zien die ik vorige week op 4 locaties tegenkwam. Maar door het winderig weer en het gebrek aan zon was dit een vrij domme poging en dus vruchteloos. Tijdens het stappen ontdekte ik wel een plek nabij een grote waterplas waar een kleine zwart-oranje vogel luid van zich liet horen. Thuis vergrootte ik de foto die ik met mijn pocketcamera nam en zo leerde ik dat het een roodborsttapuit was. 


Namiddag ben ik teruggegaan met wat ander gerief. Ik zocht op het gehoor naar het vogeltje en zo kreeg ik hem vrij snel terug in het vizier. Een dik kwartier heb ik heen en weer gewandeld op het dichtstbijzijnde wandelpad. De roodborsttapuit draaide altijd hetzelfde cirkeltje en koos daarbij steeds dezelfde zitplaatsen uit. Hij heeft duidelijk zijn vaste gewoontes. Geoefende vogelaars zullen het grappig vinden maar voor mij was dit de eerste maal dat deze tapuit voor mijn eigen lens kwam. Ik heb me goed geamuseerd en ik ben, gezien het grote speelgoedgehalte van mijn uitrusting, tevreden met het resultaat. 


De roodborsttapuit in kwestie was minder schuw dan ik verwacht had. Hierdoor kon ik betrekkelijk dichtbij zijn zitplaatsen links en rechts van het wandelpad komen. Ik schat zo'n meter of 7. Af en toe zag ik hem in de lucht surplace doen wat een mooi zicht geeft. In dezelfde omgeving vond ik vandaag ook een groep tengere pantserjuffers en bloedrode heidelibellen. Wandelen door Averbode bos en heide levert altijd wel wat ontdekkingen op. Het zal daardoor zijn dat er heel wat fotografen mijn pad kruisten. 

collage van de roodborsttapuit


6 opmerkingen:

  1. Wat prachtig gelukt!! Leuk vermaak is het toch!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige vogel, de foto's zijn gezien de mogelijkheden van je fototoestel goed.
    En blijkbaar ook nog wat knappe libellen gespot...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fraaie waarneming. Mocht je over professioneel materiaal beschikken, dan zouden je foto's gepubliceerd worden, daar ben ik zeker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In tegenstelling wat beweerd wordt, bv. op https://www.cameraland.nl/blog/review-fujifilm-hs50exr/97 , mist mijn fuji (42 x zoom) gewoonweg detaillering. Zeker bij bewolkt weer. Maar de 1000 mm equivalent lens maakt het toestel geschikt om vogels te fotograferen. Croppen is evenwel uit den boze. Lichtgewicht, geen gesleur met lenzen, maar je moet kunnen leven met wat matige foto's. Voor professioneel materiaal (500 mm) heb ik de centen niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was geen kritiek hoor, Ludo, maar een gemeend compliment mijnentwege.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had je niet fout begrepen Menck :) Gewoon even toelichten dat ik die camera kocht na lezen van overdreven positieve recensies. Sensors van een halve inch zijn echt te klein.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.