28 februari 2016

trouw


Gisteren mocht ik de trouwfoto's nemen van mijn neef en zijn vriendin. In de eerste plaats is het plezant om weten dat ze geloven dat je wel mooie foto's kan nemen maar in de tweede plaats is het toch redelijk riskant om die taak aan mij te kwijten. In optimale lichtcondities doet mijn Sony RX 100 het prima maar er waren daar locaties waar het behoorlijk duister was met hier en daar een felle lichtstrook die door de vensters knalde. Een uitdaging voor een hobbyist gelijk mij! Bovenal verschilt mijn smaak nogal serieus van de beroepsfotograaf. Gelukkig wilde het koppel geen gewone trouwfoto's maar kon ik vrijelijk mijn gang gaan. Van de 300 foto's zou ik er zelf zo'n 50 niet overhouden maar de overige zijn ok. Ik denk dat ze er wel tevreden mee zullen zijn. 



7 opmerkingen:

  1. Als de foto's in de lijn liggen van de getoonde prent, dan zal de reportage dik in orde zijn.
    Ik heb één keer huwelijksfotograaf gespeeld en het was een echte opgave en uitdaging. Achteraf was ik, net als het koppel, toch best wel tevreden. (En het heeft hen veel geld gespaard, dat ook.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het belang van het licht is me bijzonder opgevallen. En de flits kan goed uitvallen maar ook volledig fout, zeker met mijn compact. Normaal flits ik zelden of nooit, maar gisteren in dat gemeentehuis was het vrij donker. Toch nog wat oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ludo, je hebt jezelf goed ingeschat. Een huwelijksreportage is veel moeilijker dan men meestal denkt. Je krijgt maar 1 kans! Goed overleggen op voorhand wat de wensen zijn, is heel belangrijk! Fotograferen met een compact zonder externe flits en zonder statief... heel riskant bv in gemeentehuis, slechte en gemengde lichtomstandigheden! Hier zie je het verschil met een goede full frame reflexcamera . Met gemengd licht werken, vergt kunde en oefening.
    De opmerking hierboven 'en het heeft hen veel geld gespaard'... daar heb ik het als beroepsfotograaf moeilijk mee. Mensen vergeten dat goed materiaal geld kost. Je moet ook voortdurend bijscholen. Belastingen, verzekeringen, boekhouder, enorm veel werkuren aan een huwelijksreportage. Hetgeen je vraagt, is ook echt wel een brutobedrag en je verdient er veel minder aan dan men meestal denkt.
    Je familie helpen, niets mis mee maar fotografie is een onderschat beroep en kunstvorm en dat vind ik jammer.
    Maar Ludo, ik gun je dit van harte en ik weet dat je veel talent hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een leuke foto. Zelf hou ik bij zo'n vragen bewust de boot af

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Sabine Schrayen

    Ik vergeet helemaal niet dat goed materiaal geld kost en dat er aan zo'n reportage tal van kosten verbonden zijn. Ik vergeet echter evenmin dat bijlange niet iedereen in staat is om 1500 tot 2500 euro op te hoesten naast de al vaak torenhoge kosten die een huwelijk met zich meebrengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik overweeg om ook fullframe te gaan, vooral vanuit mijn interesse om natuurfoto's te maken en om in duisterdere condities te werken. Alleen zijn die lenzen echt wel duur (buiten mijn bereik). De sony a6300 die volgende maand uitkomt, interesseert me ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit zou mijn smaak ook wel zijn voor een trouwreportage. Ik heb sinds kort een Fujifilm X-T10, systeemcamera.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.