1 mei 2010

meikever


de meikever is een prachtig beestje

1 mei vandaag, geen wonder dat ik gisteren mijn eerste meikever van het jaar tegenkwam. De naamgeving der beestjes blijkt deze keer te kloppen. Net niet plat getrapt onder mijn 44, wandelde hij op zijn dooie gemak door de tuin. Op zo'n moment kan ik niet aan de verleiding weerstaan om zo'n prachtige kever van dichterbij te bekijken. De meikever verleende zijn volledige medewerking: hij kroop zonder aarzeling op mijn hand en uit niets bleek dat hij zin had om weg te vliegen.

Bijzonder aardig aan de meikever zijn zijn poten met weerhaakjes of klauwen en zijn oranje voelsprieten. En ondanks zijn fors lichaam kan deze kever toch zichzelf in de lucht hijsen en vliegen.

In tegenstelling tot in mijn jeugdjaren, vind ik nog slechts af en toe een volwassen exemplaar van de meikever. De achteruitgang van deze bladsprietkever heeft ongetwijfeld te maken met de bestrijding van de kever. Chemische bestrijdingsmiddelen werden massaal ingezet want ook dit beestje (kever en larve) zou 'erg schadelijk zijn voor de landbouw'. De generatie van mijn ouders bestreden de kever op biologische wijze: ze vingen de kevers door aan de bomen te schudden en bonden vervolgens een touwtje aan de poten. Ze hadden dan een vliegertje. Het was een vorm van tijdsverdrijf, zeggen ze, zoals ze ook graag kikkers opbliezen. In Frankrijk en Duitsland werd lange tijd meikeversoep gebrouwen. Het zou gesmaakt hebben naar kreeftensoep.

Zelf heb ik de meikever propertjes en zonder stukken af teruggezet in mijn tuin. Binnen enkele weken sterft hij toch. Hopelijk voor hem heeft hij dan een lekkere paring achter de rug en had het vrouwtje hierbij niet veel noten op haar zang.

update: vandaag, heel vroeg,  12/5/12 zaten er 2 aan de achterdeur toen we de rolluik omhoog deden. Een mooier begin van de dag is haast niet mogelijk.

14 opmerkingen:

  1. Prachtige foto van een bijzonder fraai insect. Je ziet ze weer iets vaker, die meikevers, waardoor ik vermoed - én hoop! - dat ze aan een voorzichtige opmars bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. schitterend beest, muggenbeet !
    beter dan de eerste mug in mijn slaapkamer die ik zopas heb doodgemept...
    dat was jij toch niet ??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanaf nu goed uitkijken dus.Ik wil er dit jaar toch ook minstens eentje gezien hebben.
    Zo een gedetailleerde foto, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo mijn naam is cees en ik bewonder dit beestje ook.
    ze zijn er wel degelijk in grote getale ,ik sta op een camping in lunterenen. in de maand april komen z tegen schemer aanvliegen en dit duurt een klein uurtje en dan zijn ze weer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou, ik zou zeggen, ga op de camping staan in ijhorst! zijn ze meer dan genoeg... elke week wel weer een paar van die vieze beesten in de voortent! brrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben gisteren avond 7 meikevers gezien aan de lantaarn in de tuin. Ze zitten op een struik die tegen de gevel groeid. In tegenstelling met deze ochtend waren ze erg actief. Prachtige show!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag 20-05-2012 een paartje meikevers in de tuin. zaten gezellig op een tak.
    Gr uit Baarn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het jaar 2012 is een goed meikeverjaar. Ik zie ze elk jaar rond deze tijd maar dit jaar zijn het er vele tientallen elke avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het een bijzonder beestje! In Roosendaal is er een oud carnavalsliedje in dialect: en in mun broekzak zat een doske meej nun meuleneir! En nu zit er één bij de achterdeur. Hij is echt fraai en de kinderen hebben hem met ohs ah's staan bewonderen! Lang geleden dat ik er eentje gezien heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ook in onze contreien is 2012 een opvallend goed meikeverjaar. Ik heb er dit jaar heel veel gezien, meestal dood maar dat is normaal want de kever leeft bovengronds maar een aantal weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan niet meer fatsoenlijk s avonds buiten zitten vw deze vieze beesten die de waanzinnige eikeboom in de tuin van mijn buren als verblijfsplek hebben gekozen. De hondebak is hun favoriet en dagelijks mep ik er wel 6 dood. Ik walg er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij ons vreten de larven de gehele beukenhaag weg. K.. beesten

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier op de camping Wittelterbrug in drenthe zijn er honderden. De camping eigenaar verontschuldid zich hiervoor, maar kan er niets aan doen. Ik blijf het engerts vinden.
    Gelukkig hebben we ze in noord west friesland niet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. leuk hoor de meikever maar niet heus er vliegen er een stuk of honderd om ons huis en die engerds vallen mij nog aan ook noujah ze gaan op mijn hoofd armen enzzz zitten nee echt helemaal geen fijne beesten(neubörger duitsland)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.