20 juli 2019

Duitse pijp uit de jungle


Deze middag ben ik een Duitse pijp gaan kopen maar ik heb per abuis een junglevariant meegenomen. Ik kwam thuis met een Aristolochia grandiflora en nu ontdek ik dat deze niet wintervast is (tot 8 ° Celsius). Er zit dus niks anders op dan deze bijzondere plant binnen te zetten.  Sta me toe toch te zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben van de bloeiwijze. De bloem is bijna zo groot als een soepbord en in 't midden bevindt zich de toegangspoort tot de 'pijp' met stamper en meeldraden.


Detail van het 'voortplantingsorgaan'.
Hierin gebeurt de bevruchting door insecten.
Zij worden gelokt door een specifieke geur.
Gelukkig kunnen ze na hun werk
(en een tijdelijke opsluiting) terug ontsnappen.
Hier een filmpje dat ik vond.


2 opmerkingen:

  1. Wat een toffe plant! Nog nooit gezien. Echt een blikvanger, euh vliegenvanger voor in de living! 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeft inderdaad veel weg van een vliegenvanger, in feite héél veel, maar hier zou de vlieg na een dag terug uit geraken (wordt me gezegd).

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.