6 mei 2019

nieuwigheden


Geen tien minuten stond deze nieuwe nagelkruid in de tuin of er was al hommelbezoek. Elke bloem werd aangedaan en dan weet je dat je aankoop de moeite waard is. Dit gele nagelkruid met oranje rand is de Geum coccineum 'Tequila Sunrise'. Ook plezant om vandaag te ontdekken was het boterbloempje, een geel nachtvlindertje uit de spannerfamilie. Het is een nieuwe soort voor onze tuin. De boterbloempjes (Pseudopanthera macularia) vliegen jaarlijks in één generatie met een piek in mei/juni. Hier landde hij in het robertskruid.


Naast het kleine beukenbos kreeg een treurige hoek een grondige remake. Het met stammen afgebakende plantenvak werd gevuld met een grote groep sierrabarber, een nieuwe zonnekroon (Silphium perfoliatum) en de reeds aanwezige Rodgersia's mochten blijven. De rechterzijde werd aangekleed met duinrozen, een botanische soort die -naar ik kan lezen- zeldzaam aan het worden is. Ter linkerzijde timmerde ik een zitbank in mekaar, want zitten (of liggen) blijft één van de allerbelangrijkste bezigheden in de tuin.


Deze Geum (Totally Tangerine) werd enkele weken geleden ook aangeschaft (9 stuks). Tussen de blauwe boshyacinthen staan ze beeldig. Ik vind nagelkruid een interessante familie. Het knikkend nagelkruid blijft één van mijn favorieten. Deze soort overleeft hier toch al verscheidene jaren in een zinken kuip met modder.

Geum 'Totally Tangerine'




3 opmerkingen:

  1. Zo nieuwe hoekjes maken, dat is altijd plezant hè.
    Prachtig nachtvlindertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Tequila Sunrise vind ik echt prachtig. Ik ken deze bloem nog helemaal niet. Hoog tijd om een paar aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.