6 augustus 2017

hoog in de lucht


Niet ver van onze woning heeft de buizerd een nest. Regelmatig zweeft hij over onze tuin en draait hij cirkeltjes op de thermiek. Door zijn geroep weet ik dat hij er weer is en speur ik steevast naar zijn silhouet in het luchtruim. Mijn zijn imposante vleugels opengesperd en zijn sierlijke,waaiervormige staartveren is hij een knappe verschijning. Ook al lijkt hij hier de koning van de lucht, als de kraaien en de kauwen het op hun zenuwen krijgen, heeft hij het geweten. Ik zie hem dan van ellende afdruipen en zich op een rustig plekje in de bomen neerzetten. Heel af en toe landt hij ook in onze tuin. Gisteren nog, toen ik het effect van de regen ging 'opmeten' in de achtertuin, vloog hij plots op en maakte hij zich snel uit de voeten. Godverdekke, ik verzeker je dat dat wel even schrikken is. 


6 opmerkingen:

  1. Helaas haalt deze prachtvogel af en toe een van mijn kippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, kiekens en zeker gekortwiekte exemplaren zijn te gemakkelijke prooien voor alle predatoren. Kippen zijn van oorsprong bosvogels die in de bomen kunnen vliegen. Zo kunnen ze hun nog een beetje weren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als hier het "gemiauw" van de buizerd klinkt, zie je de zangvogeltjes wegvluchten. Het zijn de dapperen, die schijnaanvallen durven te doen.
    Of echte aanvallen, zoals bij jou, de kraaiachtigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, die buizerds. Ik herken ze aan hun geluid en moet dan altijd even kijken en genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Zem: tijdens de broedtijd zie ik heel dikwijls spreeuwen en zwaluwen de buizerd verjagen wanneer hij te dicht bij hun nesten komt. Ze geven niet op tot hij terug naar het bos vliegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant waarneming Woelmuizenier. De kleine zangvogels, merels inclusief, hebben hier vooral te vrezen van de sperwer die echt op hen jaagt en hierbij behendig tussen de bomen slalomt. Hiermee vergeleken is de buizerd maar een lomperd.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.