10 juli 2017

Heb je niks anders te doen?


De eerste week van mijn vakantie zit er alweer op en ook de Cuba-reizigers zitten halverwege hun 'droomreis' van dit jaar. Ik ga nog een weekje zo goed als niksen en dan begin ik aan het scheren van de beukenhaag, wat toch een dag werken is. De voorbije droge en warme dagen had ik vooral oog voor de vele dieren die gast waren in onze tuin. Ze zijn een objectieve graadmeter in hoeverre je diervriendelijke tuininrichting ook werkelijk aanslaat. Maar evenzeer zeggen de waarnemingen iets over de gezondheid van een populatie, het klimaat en de omliggende natuurrijkdom. Allemaal heel boeiend. 

Ik hoor van andere mensen die ook natuurvriendelijk tuinieren dat het een prima vlinderjaar is en ik zie ze er vrolijk van worden. Vlinders, het doet duidelijk iets met de mensen. Vlinders-in-wording, de rupsen, dat is een liefde die nog wat moet groeien maar ook dat komt nog wel. De afgelopen weken zag ik 2 nieuwe soorten, met name de kleine ijsvogelvlinder en het bruin blauwtje. Het stimuleert een of ander gelukshormoon, dat voel ik in mijn lijf. 

Ik moet er alleen over waken dat ik me niet te zeer op zeldzaamheden ga richten want het zijn toch voornamelijk de courante vlinders die leven en kleur in de keet brengen. Het landkaartje bijvoorbeeld, met de lenteversie en de zomerversie, dat is toch een spectaculair natuurfenomeen. De lieveling, in de volksmond 'mot' genoemd zoals alle andere nachtvlinders, duikt hier ook regelmatig op. Niks bijzonders zou je zeggen, tot je dat beestje van nabij bekijkt: die dwarsstreep, die paarse afboording, die puntige hoeken. 

De laatste tijd bekijk ik al die opvliegende nachtvlinders met wat meer aandacht. Ze kruipen bijna altijd weg onder een blad maar ik vind ze wel. Ze hebben dan ook met een ietwat afwijkeling te maken.

een grijsbandspanner en de bruine molmboorder
Vervolgens dat klein grut op naam brengen. Dat is best een leuke hobby! Alleen die officiële namen al. Wie verzint het allemaal? Wordt daar lang over gediscussieerd? Komen er ruzies van? Wie beslist er uiteindelijk over? Want het is toch een beetje god spelen, dieren een naam mogen geven? Je merkt het al, ik krijg mijn tijd wel om. Of ik niks anders te doen heb? Natuurlijk wel maar nu even niet.


5 opmerkingen:

  1. Ik dook nog eens het park/bos in hier wat verder en merkte inderdaad ook dat er veel vlinders zijn momenteel! Ik dacht ze ook te fotograferen, maar dat lukte me niet helaas ... Chapeau voor jouw vlinderfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is veel verschil in vlinders. Er zijn er die wegvliegen als ik nader maar er zijn er ook die gewoon blijven zitten en bij wijze van spreken bijna op mijn handen komen zitten. Het oranje zandoogje dat hier al een paar dagen zit, is heel mensenschuw terwijl de dagpauwogen me volledig vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook niets beters te doen nu, dan te genieten van de beestjes in de tuin. Vlinders maken absoluut iets los bij mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Now Jehovah God was was forming from the ground every wild beast of the field and every flying creature of the heavens and he began bringing them to the man to see what he would call each one; and whatever the man would call it, each living soul, that was its name.
    (Genesis, 2:19) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik voel je tot hier genieten...😊

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.