21 juni 2017

Somatochlora metallica

Oeverlibel
Benevens deze oeverlibel (boven) kregen we vandaag bezoek van alweer een nieuwe soort voor onze tuin. Het stopt hier dit jaar niet. Let niet al te zeer op de bedenkelijke kwaliteit van de foto's (onder) want dat beest was zo zenuwachtig dat ik er niet in lukte om het fatsoenlijk op foto te krijgen. Voor alle zekerheid heb ik een "foto" bezorgd aan het team van waarnemingen.be en daar werd mijn determinatie op correct gezet: een metaalglanslibel. Het is de eerste maal in mijn vergevorderd leven dat ik deze libel in levende lijve zie. Na een half uur was de libel weer weg maar wie weet, zie ik hem nog terug. De groene ogen, de metaalglanzige staart met 'gouden' borststuk en de middelgrote afmeting bracht me in de libellengids bij de Somatochlora metallica. Een juiste 'gok' dus.

iets beter lukte me vandaag niet ;)
maar het zou wel degelijk een metaalglanslibel zijn


1 opmerking:

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.