5 juni 2017

bloemenprachtkever

vrouwtje van de bloemenprachtkever 
(Anthaxia nitidula)

Bovenstaande foto heb ik opgevist uit mijn computer-prullenbak. De foto overleefde mijn eerste kwaliteitsselectie niet. Op dat moment stond ik er evenwel niet bij stil dat dit microbeest - ik schat dat het zo'n halve centimeter groot is - een rariteit is én nieuw voor onze tuin. Met de mijne erbij zijn er dit jaar slechts 10 waarnemingen ingevoerd op waarnemingen.be. Wilde rozen en dood hout in de tuin vergroten de kans dat je deze prachtkever in huis haalt. In de fruitteelt is deze kever niet geliefd omdat de larven zich ontwikkelen onder de schors en daar vraatgangen aanbrengen. Hier is hij welkom.


1 opmerking:

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.