25 mei 2017

Rosa moyesii 'Geranium'


Het voorbije plantseizoen heb ik geïnvesteerd in 4 nieuwe soorten botanische rozen. Hierbij heb ik gelet op de bottels die ze vormen en de kleur van de bloemen. De hondsroos was geen onbekende maar de drie overige wel: de duinroos (Rosa pimpinellifolia), de bergroos (Rosa glauca) en de Rosa moyesii 'Geranium', die zijn naam vermoedelijk verkeerdelijk ontleent aan de rode kleur van de Pelargonium. Deze laatste zou prachtige, flesvormige bottels maken maar daarvoor is 't nog wat te vroeg. Deze week zijn  wel de eerste bloemen ervan open gekomen (foto). Ze voldoen perfect aan de verwachtingen   Ik ben ook benieuwd naar de bergrozen. Ooit zag ik één exemplaar op een VELT-opentuin maar ik vergat aan de gastheer te vragen om welke soort het ging. Zeker was dat ik tijdens één van mijn plantenjachten eentje zou vinden en het bleek gemakkelijker dan verwacht. Momenteel nog geen bloemen maar de grijze bladeren en de rozige jonge takken zijn ook al de moeite. 


Ondanks dat ik momenteel sukkel met hooikoorts - slechts de laatste 3 jaar heb ik daar last van en niet een klein beetje - ben ik in de vroege voormiddag aan de slag gegaan in de voortuin. De bloemenborder werd met boerenkasseien afgeboord en dat toont direct toch beter. Alle kasseien die in onze tuin verwerkt zijn, moesten weg bij de oorspronkelijke eigenaars. Ik vind het een topproduct waar geen enkele betonnen klinker tegenop kan. Bij een nieuwe vlaag van goesting leg ik de overschot rond een planteneiland in de bostuin. De rest van de dag vul ik gezapig in met de Giro en -natuurlijk- de reportages van de RHS Chelsea Flower Show. Rest me nog één van onze 3 nieuwe rododendrons te tonen, in feite een kruising tussen een bladverliezende azalea en een groenblijvende Rhododendron, de Azaleodendron 'Fragrans'. Hij maakt zijn naam (fragrans = welruikend) echt waar want het was zijn geur die mij in het tuincentrum wist te verleiden.

de Azaleodendron 'Fragrans'


1 opmerking:

  1. Mooie roos. Die voortuin is ook flink veranderd. Ik gebruik hier zelf ook kasseien, er lag hier 2 are kassei toen ik dewoning kocht, en die zijn gerecycleerd. Absoluut veel mooier dan die klinkers

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.