13 mei 2017

bonte mierkever


Enkele dagen geleden vond ik nog een nieuwe soort voor onze tuin. Ik was niet volledig zeker van mijn determinatie (gezien de zwart-gele draperietekening wat afwijkt van de foto's op 't internet) maar intussen heeft waarnemingen.be de determinatie op correct gezet: de bonte mierkever.

Op dit moment is het nog maar de derde waarneming in Vlaanderen van het lopende jaar. De kever is te vinden in naaldbossen en zowel de larven als de imago's jagen op de schorskever. Hierom worden ze als nuttige diertjes beschouwd. 

Dezelfde week deed ik nog een bijzondere waarneming, hoogstwaarschijnlijk een glasvleugelpijlstaart. Voor alle zekerheid wacht ik met 'hoera' te roepen tot ik hem een 2de maal zie en (hopelijk) kan vastleggen met een foto. In elk geval vloog het beest als een kolibrie van de ene judaspenning naar de andere en had hij een geel achterlijf. Spannend.

1 opmerking:

  1. Knappe waarneming(en). Ik hoop dat je die Glasvleugelpijlstaart snel terug te zien krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.