13 april 2017

pottenhoek


Hier is de takenverdeling simpel: de vrouw doet alle binnenplanten én de bloemen in pot, ik arrangeer de buitenplanten die in volle grond staan. Omdat de inkom er al jaren verwaarloosd bij lag en de zieltogende clematis in pot er in zijn eentje vooral medelijden opwekte, namen we samen het heft in handen om de voordeur-zone een groene boost te geven. Die van ons koos 4 schone potten en ik mocht de planten uitkiezen. Op gevoel en experimenteel want potten zijn mijn ding niet. We plaatsten er drie links en eentje rechts.


In de grootste pot - weet je dat zo'n winterbestendig loodzwaar ding tegen de 100 euro kost? - plantte ik mijn eerste schijnhulst, de Osmanthus delavayi met name. De bloemen ruiken zoet en ook de bijen komen er graag op af. Enkele gele elfenbloempjes vergezellen hem. De kleinste pot vulde ik met een Viburnum plicatum 'Watanabe' en blauwpaarse kruipphloxen (zie foto hierboven). Deze Phlox subulata bloeit lang en kan tegen verwaarlozing heb ik elders in de tuin al gemerkt. 


De middelgrote pot, tegen de klimdraad, kreeg een nieuwe Clematis, namelijk een Clematis alpina. Een rode pioenroos, ook nieuw voor onze tuin, vergezelt hem. Benieuwd wat dat gaat geven! Als vulling gebruikte ik een kruipphlox, een Geranium, drie dropplanten en 2 gewone blauwe vlambloemen. Niet op de foto: in de vierde pot plantte ik een Genista (geelbloeiende heidebrem) met een drietal Geranium. Nu afwachten of er niet moet gecorrigeerd worden. Dit is ook zo gebeurd, dus veel fout doen kan niet.  


2 opmerkingen:

  1. Daar staan enkele leuke planten tussen. Sommige worden wel erg groot op termijn (de Viburnum , de pioen) maar dat zijn zorgen voor later, nu genieten van de planten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei... die pioenroos heeft op den duur te weinig ruimte denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.