26 januari 2017

bottels, stekels en bessen

staartmezen op bezoek
(foto vanachter keukenvenster)

De voorbije maanden heb ik zoveel in de tuin veranderd dat ik echt benieuwd ben wat dit gaat geven als alles in blad en bloem gaat komen. Bij deze nieuwe aanplant heb ik bewust ook aan de vogels gedacht: extra nestgelegenheid en lekkere bessen om van te smullen. 

Zo plantte ik 25 botanische rozen waarvan 10 Rosa glauca, 5 Rosa canina, 5 Rosa spinosissima en 5 Rosa moyesii 'Geranium'. Om het fietsenhok te bekleden kreeg de bestaande klimroos gezelschap van de Rosa 'Wedding Day'. Verder in de tuin maakte ik plaats voor 5 appelbessen en 5 Japanse sierkweeën. Dit alles moet heel wat nieuwe bloemen opleveren, mooie bessen en bottels en een stekelige warboel die de vogels bescherming biedt tegen predatoren.

Op dit moment is er nog niet veel aan te zien, dus wachten we nog een tijdje om ze hier te tonen. Ik verwacht wel een en 't ander want de flesvormige bottels van Rosa 'geranium' en de zwarte bottels van de duinrozen zien er op foto's veel belovend uit. Verspreid over de ganse tuin werden ook nog wat Rubus, Viburnum en zuurbessen (Berberis) toegevoegd. Ook goed voor de gevleugelde vrienden, maar deze heb ik geselecteerd op herfstkleur. Ik hou van oranje en rode verkleuringen bij het naderen van de winter.

Het komende weekend is het alweer het 'Grote Vogelweekend' en zoals gebruikelijk doen we hier ook mee. 




2 opmerkingen:

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.