10 december 2016

sfeermaker

kerstboom ludo rutten

De dag na sinterklaas is er hier geen ontkomen aan. Die van ons wil dan een échte kerstboom in huis hebben want dat maakt het gezellig. Met wat Oekraïense en Poolse spulletjes maakt ze er telkens iets knaps van. Mijn enige job bestaat erin de boom met behulp van een kapbijl in de tuinparapluhouder te krijgen, de boom zonder stukken en scherven binnen te sleuren en de witte lichtjes in de boom te hangen. Ik ben net lang genoeg om dit zonder stoel of ladder te doen. Als het donker is en de lampjes branden (zie foto) dan moet ik mijn vrouw gelijk geven. Het brengt sfeer en gezelligheid in huis. Een gebruik dat in stand mag gehouden worden.


6 opmerkingen:

  1. Ik heb hier thuis al behoorlijk bakzeil gehaald wat de 'datum van de kerstboom' betreft...
    Vroeger wachtte ik daarmee tot een paar dagen voor kerstmis, zodat hij fris en zonder afvallende naalden alle 12 heilige nachten doorkwam.
    Ik heb echter water in mijn wijn gedaan sindsdien, en dit jaar zal hij volgend weekend al te bewonderen zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier blijft hij soms staan tot eind januari. Ik denk dat het een Nordmann is, de naaldval is heel beperkt. Ik wist niet dat er 12 'heilige nachten' bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog nooit een kerstboom gezet. Maar ik geef toe: het kan gezellig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger dan anders maar hier is hij vanmorgen ook neergezet. Die van jullie is erg mooi, ik heb maar een kleintje maar met voldoende gezelligheid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn zelf gemaakte versie kan wel geen naalden verliezen maar principiëel geldt: kerstboom vanaf 24 dec. tot 6 jan.: the 12 days of Christmas, ofte de yuletide tijdens dewelke Thor met zijn spookleger door de luchten vliegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er inderdaad heel gezellig uit.
    Onze kerstboom is een kleintje dit jaar. Ook zo'n naaldenhoudertje, gelukkig. Maar daar heeft niet enkel de Nordmann een patent op. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.