17 juli 2016

vandaag in de tuin

de nieuwe Hemerocallis 'Rajah'
Het was zondag en ik had zin om wat te werken in de tuin. Dat was best aangenaam want er waren veel vlinders zodat ik heel wat te bekijken had. Ik zag verschillende koppels citroenvlinders en dagpauwogen. Twee gasten die ik maar af en toe bespeur waren ook van de partij: een afgesleten kleine vos en een bruin zandoogje. De vlinderstruiken, de Veronicastrum en de grote kattenstaart zijn bijzonder geliefd. 

de kleine vos
Vandaag heb ik nog enkele gaten die overbleven na de grondige remake van de tuin opgevuld. Daar waar in eerste instantie lupines geplant werden, zette ik nu 'Cerise Queen', een rode vorm van het duizendblad. Tussen de dropplanten kreeg een oranje daglelie zijn plaatsje, met name de Hemerocallis 'Rajah'. De 6 Echinacea purpurea kregen er 3 soortgenoten bij. De voortuin is hiermee goed gevuld en een ware speeltuin voor vlinders en andere insecten. 

duizendblad 'Cerise Queen'
In de achtertuin waar 2 grote zones recent een volledig andere look kregen, waren ook nog wat lege plekken die best aangekleed mochten worden. Het kale kastanjen hek kreeg een rood-oranje Campsis, de 'Madame Galen', als gast. Mijn vader heeft al jaren een oranje vorm in zijn tuin en hij doet het uitstekend. Hopelijk krijg ik mijn exemplaar ook zo mooi op dreef. De bloemenborder vlakbij de zwemvijver werd nog aangevuld met een vlinderstruik, de Buddleja davidii 'Wisteria  Lane', een nieuwe selectie waarvan er nog maar een beperkt aantal op de Belgische markt zijn gebracht. 

Bruin zandoogje op Veronicastrum
Aan de rand van deze bloemenborder werd ook nog een augurkenstruik geplant. Een tweede introductiepoging. Ik ben nogal weg van de gele bloemen die er in komen en ik lees ook dat de pulpachtige inhoud van de blauwgrijze bonen eetbaar is. In de allernieuwste zone, die pas vorige week vorm kreeg met een Stewartia als blikvanger, heb ik de groep daglelies herschikt zodat er ruimte vrijkwam voor een smalbladige Rhododendron, de 'Graziella'. Hij lijkt op een reuzehelleborus en hij zou het op de wat zuurdere grond prima moeten doen. Als bodembedekker werden er wat extra lievevrouwebedstro's tussen gezet. Alles werd goed bewaterd en als er nu nog eens een mooi onweer zou willen uitbarsten dan hebben de plantjes een prima start. 


4 opmerkingen:

  1. Heel wat andere jaren ligt alles er verschroeid bij maar de planten hebben nu nog steeds genot van de vele regen van de voorbije weken. Het vers plantgoed moet ik wel bijgieten. Ik ben wel blij met de vele veranderingen dit jaar (vooral toevoegingen van bloemen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zier er allemaal uitstekend uit Ludo. Ik heb toch liever malse regen dan onweer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgend jaar kom ik met de open tuindagen toch echt eens richting België. Jouw tuin en die van andere bloggers maken me zo nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.