13 juli 2016

laatste offensief


heringerichte zone

Bij wat mijn laatste offensief van het jaar zou moeten zijn heb ik de zone aan de rugzijde van de veldkapel helemaal heringericht. De gebruikte methode is logisch en eenvoudig: je plaatst een bank van waaruit je een mooi zicht hebt op de kapel, je verwijdert alles wat je blik verstoort en vrolijkt de zichtas op met planten die je graag op die plek ziet.

Veel hartenpijn heb ik niet gehad bij de 'opruimwerken'. De heesters die er stonden hadden hun beste tijd gehad en als bodembedekking groeide er enkel klimop. Enkel bij een sierappel was het even slikken. Met de grote boshak was het terrein snel aanplantklaar. Een aantal nieuwe planten komen van elders in de tuin maar de meeste kocht ik bij een van mijn plantenleveranciers.

Een solitaire blikvanger werd dichtbij de bank geplaatst. Ik koos voor een Stewartia monadelpha (uit de theefamilie net als de Camellia). Hij staat er beschut en houdt van zure grond.  In zijn directe omgeving zette ik 3 Vitex agnus-castus of monnikspeper, een zeldzaam heestertje dat het in de voortuin ook prima doet. Wat wintergevoeligheid betreft is hij te vergelijken met de Caryopteris ('bauwe spirea'). Ook een Indigofera kreeg er zijn stekje. 21 grassen met middelhoge wuivende aren werden er met zorg in de grond gestoken net als 3 Rodgersia pinnata, 3 hosta en enkele Liriope muscari.

Overmorgen komt de vrouw terug van haar vakantie. Hopelijk vindt ze 't allemaal goed wat ik uitgespookt heb. 't Is wel redelijk drastisch allemaal! Bij het zwoegen dezer dagen heb ik ze wel gemist want als ze er is, komt ze regelmatig met een tas koffie af.

(Oproep: ik ben mijn Galega officinalis kwijtgeraakt maar kan hem nergens in de buurt te pakken krijgen. Iemand die me tegen vergoeding een plant kan bezorgen? Mag ook een cultivar zijn.)


6 opmerkingen:

  1. Amai hard gewerkt, wij zitten op dit moment ook in Noorwegen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. veel plezier daar, ben benieuwd naar de impressies van de echtgenote.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel zo makkelijk: je kunt de Galega officinalis online bestellen bij Esveld in Nederland.
    http://www.esveld.nl/wetenschappelijk.php?letter=g&group=galega&ppagina=1

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Menck: ik kijk online wat rond, goed idee, Esveld met een prima aanbod vraagt wel bijna 14.00 euro verzending als ik het goed begrijp?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga ervan uit dat mevrouw muggenbeet dat allemaal wel ok gaat vinden, want het ziet er nu al goed uit. Die Vitex castus-agnus heb ik hier ondertussen al 3 jaar staan, groeit gestaag uit tot een mooie struik, met prachtig blad en erg mooie, late bloemen. Verder nog heel wat interessante planten.
    Jan spruyt heeft ook enkele cultivars van Galega in 't aanbod en verzend, misschien iets goedkoper, heb er geen idee van...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een goedkopere optie kan zijn zaden kopen bij vreeken: https://www.vreeken.nl/588050-galega-officinalis
    Ook verzendkosten, maar een stuk minder. En ik kom zelf met enige regelmaat bij Vreeken, dus kan het ook voor je meenemen en opsturen. Scheelt ook weer in de kosten.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.