11 februari 2016

vonk

boomklever
 De eerste helft van deze vakantieweek heb ik veel binnengezeten. Meer dan gepland maar dààrvoor is het dan ook vakantie.  De krant werd grondiger doorgenomen dan op schooldagen en ook voor de koffie nam ik rustig de tijd. Zo zou het altijd moeten kunnen. Naast het lezen en loeren in tuinboeken heb ik ook verscheidene uren op de keukenkast gehangen om naar de vogels te kijken die de laatste kilo's van mijn voedervoorraad komen oppeuzelen. De kletsnatte omstandigheden deren hun niet, zelfs zonder regenjas lijken ze droog te blijven. Dat kan van mij niet gezegd worden. Met 2 trainingsjasjes over mekaar  én regenjas heb ik dinsdag enkele uren de koude regen getrotseerd om mijn magnoliacollectie in de tuin uit te breiden. Doornat was ik maar de aanwinsten gaven me een bevredigend gevoel. Ook het zwoegen in die barre condities op zich gaf me een kick.

Laat ons zeggen dat het bezoek aan het arboretum van Wespelaar de vonk deed overslaan. Enkele Magnolia's waren zo adembenemend mooi dat ik mijn visie omtrent beverbomen in de tuin helemaal herbekeken heb. Ik ben beginnen lezen over de botanische soorten, de onderlinge kruisingen en variëteiten, de grootte en kleuren van de bloemen, hun tijdstip van bloei en zo meer en hieruit vloeide een lijstje. Dé collectie voor onze tuin.

Magnolia denudata aan de veldkapel
Twee van dat lijstje heb ik nog niet te pakken gekregen. Aan de grens met Frankrijk zit wel een kweker die ze aanbiedt. Als die van ons, die thans in Parijs zit met een meute leerlingen (dat zegt ze toch), zin heeft in een daguitstap Vlaamse Ardennen kan ik ze hopelijk dit weekend op de kop tikken. Net als me in 't zweet werken als 't pijpenstelen regent, kan zo'n succesvolle plantenjacht me enorm deugd doen. Een gevoel dat veel tuinliefhebbers ongetwijfeld delen.


7 opmerkingen:

  1. Ik vind het bizar, maar de magnolia ontbreekt in onze (volwassen bij aankoop) tuin, terwijl er in de tuinen in de buurt prachtige exemplaren staan. Het zal er hier ook wel eens van komen. Geniet alvast van de momenten dat je ondanks het barre weer toch de tuin in gaat, dat doe ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ik vind die ook zo mooi! Jammer genoeg hebben wij maar een koerke. Ik heb er wel een in een pot maar die heeft nog nooit gebloemd. In Hof ter Saksen te Haasdonk hebben ze er ook best veel, om naar te kijken, niet te kopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag de foto van dat boomklevertje in mijn feedreader verschijnen, en voelde mezelf al half-vloekend denken: 't Zal weer bij Muggenbeet zijn zeker?'... Jaloers ben ik, dat dat vogeltje zo vaak bij jou in de tuin te zien is, en zich hier maar af en toe vertoond...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eentje vangen en laten opzetten en het vogeltje blijft trouw aan huis. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie planten. En een bezoekje aan Damien De Vos (een berekende gok) kan ik je alleen maar aanbevelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat heb je goed geraden Fruitberg :) Esveld in Boskoop of pavia.be hadden ook gekund maar heel veel gepassioneerde kwekers zijn er niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een erg mooie kwekerij, dus een goede keuze.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.