16 december 2015

guitige boomklever


De winter, of toch wat daar voor moet doorgaan, is een periode dat ik vaak vanuit de keuken naar de capriolen van de tuinvogels zit te gapen. Terwijl ik de patatten schil of gewoon geniet van een verse mok koffie kan ik hun avonturen van heel dichtbij volgen. De voedersilo hangt amper een drietal meter van het venster waardoor alles heel vlakbij gebeurt. 

Links van de pompbak staat mijn kodak op een statief klaar om enkele foto's te schieten moest er zich iets bijzonders voordoen. Wat 'bijzonder' is dat evolueert met de jaren. De zwarte mees en de boomklever (foto boven) waren ooit heel zeldzame gasten maar zijn intussen kind aan huis. De voorbije week verschenen ook de grote bonte specht en de appelvink even ten tonele en dat zijn hier nog steeds bijzondere waarnemingen. Net als de sperwer die hier met een vogel in de klauwen langs het keukenraam scheerde. 

Het lukte me evenwel niet om deze taferelen te fotograferen wat op dat moment wel heel even jammer is. Maar ik amuseer me kostelijk met mijn kolonie huismussen en het koppeltje boomklevers. Het verbaast me nog steeds dat de dubbele beglazing zo weinig blur oplevert. 



Vandaag maakte Vogelbescherming Vlaanderen bekend dat de 'verkiezing' van de vogel van het jaar 2016 gewonnen werd door ..... het vogeltje waarvoor ik ook gestemd had, met name: (lees het hier).


8 opmerkingen:

  1. Mussen hier ook à volonté, en mezen in alle soorten. Maar zo'n boomklever zou ik echt graag eens bezig zien. Hopen maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe dat vanuit mijn luie zetel en fotografeer er ook regelmatig gewoon door het raam. Maar de variatie aan vogels is bij mij wel beperkt tot meesjes , duiven en een occacionele merel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat venster is in ieder geval erg proper gewassen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou er nooit ofte nimmer in slagen om een vogel zo close in beeld te brengen. Daartoe is mijn apparatuur ontoereikend, vrees ik. (En onze ramen te vuil, dat ook.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalig scherpe foto's, en dat vanachter het keukenraam.
    We hebben trouwensvoor hetzelfde vogeltje gestemd, die is ook bij ons vogel aan huis .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Momenteel zie ik hier geen maar ik verwacht hem wel terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn de vogelbeelden toch scherp. Hier lukt het soms niet eens om de planten scherp op de foto te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe die vogel-fotosessies verlopen, lees je hier: http://muggenbeet.blogspot.be/2014/10/huismussen.html

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.