1 juli 2015

lantaarntjes


Heel goed zie je ze niet: de lantaarntjes zijn niet alleen erg kleine waterjuffers maar wanneer ze bovendien tegen de planten aan de waterrand hangen (zie foto), zijn ze behoorlijk goed gecamoufleerd. Alleen.... is daar die kleine blauwe vlek achteraan, de zogenaamde 'lantaarn', waardoor een aandachtig speurder ze toch meteen opmerkt. Vandaag zijn de lantaarntjes de enige actieve libellensoort in onze tuin. Voor de andere zal 30 graden en meer wat veel zijn zeker? 


Andere opgemerkte gasten zijn de Franse veldwespen. Zij komen in de moeraszone verfrissing zoeken en drinken.  Her en der valt te lezen dat deze wespen (de werksters) het water in het nest uitspuwen om ook daar voor de nodige afkoeling te zorgen. Dat kan kloppen want het leek dat een hele reeks veldwespen alsmaar vertrokken en weerkeerden, als aan de lopende band. Rechtstaand in de zwemvijver heb ik ze een tijd in de gaten gehouden en enkele foto's genomen. Alhoewel ik met mijn armen in de vluchtroute hing, werden ze niet agressief en lieten ze me rustig mijn gang gaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.