20 juli 2015

gezoem op dropplant


Naast de wilde marjolein is hier de dropplant (Agastache foeniculum) nectarleverancier bij uitstek. Zodra hij in bloei kwam, waren de hommels present.  Intussen toch al weken aan het stuk en ze zoemen en slurpen van heel vroeg in de morgen tot de avond valt. Het enige probleem dat ik hier heb, is dat de dropplant het slechts 1 of 2 jaar in volle grond volhoudt en dan verdwijnt. Momenteel heb ik een heel mooie plant in pot staan en het loont duidelijk de moeite om desnoods elke jaar een of meerdere planten opnieuw aan te schaffen. Het leven dat zo'n dropplant naar je tuin trekt -en dat voor een schamele euro of anderhalve euro- is buitengewoon en prachtig om zien.






6 opmerkingen:

  1. Dat is wel een goed idee; deze plant in een pot te zetten. Bij mij is de plant ook verdwenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het net in mijn tuinschrift genoteerd, dropplant volgend jaar in pot. In mijn border ben ik er al verschillende kwijtgeraakt. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij gedijt de Agastache rugosa Blue Fortune al 4 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken nog mensen die er in lukken om de sterkere dropplantvariëteiten (Blue Fortune en Black Adder) 4 a 5 jaar te houden maar hier lukt het me niet, zelfs niet in de 'warmere' voortuin. grts

      Verwijderen
  4. Hier heb ik één plant die nu met moeite aan een derde jaar gestart is. Ik neem stekken over begin augustus, en die plantjes overwinter ik in de garage. De planten trekken wel alleen hommels aan, heb ik de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen beestjes met een lange tong kunnen er terecht maar zeker ook honingbijen want de plant wordt geloofd door de imkervereniging.

      Verwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.