22 december 2014

winterzoet


Op dit moment is er hier één heester die er qua bloei en geur bovenuit steekt: de Chimonanthus praecox of de winterzoet. Zoals de Nederlandse naam aangeeft ruiken de winterbloemen zoet. Bij winderig weer, zoals vandaag, kan je het aangename parfum al van ver opsnuiven. De zacht gele bloemen zijn van dichtbij bekeken best mooi en de gevorderde tuinier ziet er ongetwijfeld een kleine Calycanthus-bloem in. Helaas hangen de bloemen treurig naar beneden en lijken ze van ver wel zeiknat geregend.  Toch is het heerlijk om nu al een struik in volle bloei te hebben, alleen de winterjasmijn staat qua bloemen momenteel even ver. Om bijgevoegde foto's te nemen, werd telkens de tak gemanipuleerd om de geopende bloemen naar het karige licht te keren. 


8 opmerkingen:

  1. Bij mij staat de mahonia in bloei. Die ruikt ook zo lekker. Toch vreemd dat planten die in de winter bloeien, zo'n sterke geur hebben. Tenslotte hoeven ze nu geen insecten te verwachten die op dat heerlijke luchtje afkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's. Ik moet zelf eens kijken hoe het met mijn exemplaar gesteld staat, heb nog geen bloemen opgemerkt op dit ogenblik.
    PS : Blogger maakt het dit ogenblik onmogelijk om commentaar te geven vanop een wordpress account, redelijk vervelend eigenlijk (je krijgt de code die je moet overtypen niet te zien). Ik weet dat je er niets aan kan doen, maar dat is waarschijnlijk de reden waarom hier de laatste weken wat minder commentaar wordt neergezet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goed om dit probleem te melden, probeer anders gewoon naam/url

      Verwijderen
    2. blijkbaar heeft Google de woordverificatie weer aangezet zonder mijn toestemming en zeker zonder mijn wens !!!!

      Verwijderen
  3. Er zit duidelijk momenteel een fout in Blogger, woordverificatie staat af maar verschijnt toch. Hopelijk is dit een tijdelijk probleem want veel te omslachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het probleem gemeld aan Blogger, hopelijk wordt de programmatiefout snel gevonden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In ieder geval bedankt. Ik meldt het alleen maar omdat anderen misschien niet het dubbelaccount hebben dat ik nog steeds heb :D

      Verwijderen
  5. Prachtige foto's weer. Op het gebied van winterbloeiers heb ik nog een enorme verlanglijst. Het liefst maakte ik een speciale wintertuin.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.