6 december 2014

Cherokee Chief


laatste aanwinst: 3 Cornus florida 'Cherokee Chief'

Met de demontage van de trampoline kwam er een grote cirkel bosgrond vrij. Het eerste idee was om deze ruimte open te houden, moesten we ooit eens zin hebben om onze vakantietent op te stellen in de eigen tuin. In de zomer buiten slapen heeft natuurlijk wel iets. Uiteindelijk heb ik de kampeerdromen gelaten voor wat ze zijn en schafte ik me drie bloemkornoeljes aan. Ik vond een mooi drietal aan een redelijk aantrekkelijke prijs en vandaag werden ze aangeplant. Een zalig weertje trouwens om dit nu te doen.

Veelbelovende bloemknoppen van Cornus florida 'Cherokee Chief'
De struiken zijn reeds 1,80 meter hoog en ik zocht er uit met veel bloemknoppen. De bloemen van 'Cherokee Chief' hebben roze tot rode schutbladen en de sierstruik is goed winterhard. De Cornus florida is van oorsprong een Amerikaanse kornoelje maar hij gedijt hier prima. Hij prefereert een lichtzure, voedzame grond. Om deze reden groef ik per struik een groot plantgat waarbij de bruine grond van de bovenste spadesteek gemengd werd met 70 liter bodemverbeteraar en de grond van de tweede spadesteek (geel tot grijs) uit het gat gehouden werd. Als afwerking werd een vijftal kruiwagens rottende bladeren tussen de struiken gespreid. De eerste bloeiperiode wordt in mei/juni 2015 verwacht, net op het ogenblik dat het de VELT-ecotuindagen zijn. De vruchten zijn eetbaar maar - voor zover ik me herinner - is lekker toch iets anders.


4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er erg goed uit. Die paarse was op de takken geetf ze een mooi wintersilhouet.
    Ben benieuwd naar de veranderingen in je tuin op een periode van 2 jaar. Mijn (bontbladige) Cornus florida is hier ook vrij goed gegroeid vorig jaar trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben bezig met het achterstuk van de tuin, is zowat klaar om 'volwassen' te worden.

      Verwijderen
  2. Dat ziet er een heel schoon alternatief uit voor een trampoline :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb deze struik even opgezocht: wat een schitterende struik, ben benieuwd naar de ontwikkeling van deze plek in de jaren, die komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.