22 november 2014

10 jaar Muggenbeet

mijn allereerste blogstukje, toen in een blauw met bolletjes-sjabloon.
           
Precies vandaag bestaat Muggenbeet 10 jaar. 2655 stukjes verschenen online en 66 andere bleven in concept-fase steken. Op dit moment plaatsten lezers 7823 reacties, spamtoestanden niet meegerekend. Maandelijks worden tussen de 8.000 en 14.000 artikels geopend. De kaap van 1.000.000 gelezen stukjes werd dit jaar overschreden. Dit lijkt veel maar als je weet dat één Thuis-aflevering op één avond al meer kijkers weet te vergaren, kan je terecht besluiten dat het bloggebeuren een marginale markt vertegenwoordigt. Headers en sjablonen wisselden voortdurend en dat geldt ook voor de kern van trouwe bezoekers die vandaag helemaal anders is dan die van de beginperiode. Bedankt aan alle mensen die al die jaren langskwamen en een boodschap achterlieten. Reflecterend over die 10 jaren zie ik een aantal 'periodes' waarin de tuin- en natuurwending de allerbelangrijkste is. Zeer recentelijk heb ik de focus verlegd van tekst naar foto's en ook opmerkelijk is dat ik nog zelden pogingen tot humor onderneem. Oei, dat is niet gezond! Gestart als gezonde jonge, niet onaantrekkelijke knaap van 42 en vandaag gestrand met een spiegelbeeld dat me telkens de vraag ontlokt 'ben ik dat?'. Wijzer maar ook een pak grijzer. Of ik voortdoe? Soms denk ik, bloggen is een leuke hobby. Maar soms denk ik ook dat het allemaal verloren tijd is. Een zandkorrel verleggen in een woestijn, zoiets. Teleurstelling wisselde af met fierheid, er waren vrolijke dagen maar ook sombere dagen, zeker wanneer ik verplicht werd te schrappen. Bij gebrek aan businessplan, o wat haat ik dergelijke woorden, ben ik er geen cent rijker van geworden, gelukkig dat geld me geen z.k interesseert. Ik troost me met de gedachte dat ik er misschien in geslaagd ben om de liefde voor de natuur en de schone ecologische gedachte op kleine warme wolkjes in de wijde wereld achter te laten. Spatjes kleur op zwart en grijs. 10 jaar mensen! Had ik al die tijd niets beters te doen? 

... maar eindigen doen we in kleur :)



18 opmerkingen:

  1. Proficiat met je jubileum, Ludo! Doe zo voort!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. *G*e*l*u*k*w*e*n*s*e*n*, Ludo !
    We hebben allemaal wel eens de neiging er een punt achter te zetten, denk ik. 't Is niet elke dag gemakkelijk, en de commentaren zijn niet altijd lovend !? Maar -> roeien met de riemen die je hebt, en anderen (proberen) eventjes gelukkig (te) maken.
    Doorgaan ! Op naar de volgende 10 jaar ! Zelf moet ik dat nog bewijzen...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier passen gelukwensen, Ludo! Hoewel ik je van die tien jaar drie jaar volg, heb ik nog lang niet genoeg van je blogs. Ik denk dat je bij een aantal dingen niet naar getal en opbrengst moet kijken. Je blogt omdat je het leuk vindt en omdat een aantal mensen het leuk vindt.
    De natuur, het ecologische, mee laten genieten van je tuin, de architectuur: je benadert het op een heel eigen manier. Dat is jouw persoonlijke mix en dat vind ik boeiend.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat, 10 jaar dat is al wel even.
    Zelf blog ik vooral vanwege het contact met mensen, je ontmoet toch heel wat gelijkgestemde zielen, via dat bloggen.
    Ik vermoed dat je blog ook heel wat mensen op 't goede spoor zet, en hier en daar iemand aanzet om het tuinontwerp wat bij te sturen of diervriendelijker te maken. Dat is méér dan een zandkorrel volgens mij. Enkele planten in de tuin staan er door blogpostjes van jou (ik denk dan al direct aan Telekia speciosa, en natuurlijk ook de Parrotia persica)
    Ik lees hier altijd met plezier, en hoop dat nog even te kunnen blijven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Ludo, van harte... wie schrijft die blijft.... Ik volg je nog niet lang maar met plezier. Je foto's zijn vaak prachtig. Zolang je geen grijze haren van je blog krijgt, gewoon doorgaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte, Ludo, met dit jubileum. 10 jaar, dat is niet niks. Zolang je het nog leuk vindt om te doen, doorgaan! Ik vind het in ieder geval nog steeds leuk om je te lezen en vooral je mooie foto's te bewonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Proficiat Ludo met je 10 jaar schrijven, mijmeren en genieten! De mensen de liefde voor de natuur én de ecologische gedachte bijbrengen is een nobel doel en je bent daar zeker al in geslaagd bij al diegenen die je blog ontdekt hebben. Doe zeker verder om alle anderen óók nog te bereiken! ;-) En als je het niet meer wil doen voor die anderen, doe het dan voor jezelf.: grasduinen in je eigen blog is je herinnering scherphouden over de prachtige dingen die gedaan of beleefd hebt. Om maar te zeggen, blog zo voort! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oops, ik ben een woordje vergeten: " ... prachtige dingen die JE gedaan of beleefd hebt".

      Verwijderen
  8. Ook van mij nog proficiat met je blog-jubileum! Doe er nog maar 10 jaar bij! Ik kom hier graag lezen over het natuurschoon in mijn eigen buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een passende proficiat! En een welgemeende dank voor de jarenlange vlijt! We genoten - en genieten er wekelijks van! Ik hoop dat je er nog minstens tien jaar bij doet! Voor mijn part zelfs enkele veelvouden er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een welgemeende proficiat vanwege dit groentje in blogland. Op de iets meer dan 1jaar dat ik je volg heb ik toch wel het gevoel dat we over veel dingen op dezelfde golflengte zitten. En wat het bloggen zelf betreft, en dat merk ik zelf ook, dat mag niet van moetes zijn. Ik blijf alleszins genieten van je mooie stukjes en prachtige beelden . Hopelijk komen we mekaar ook nog eens in levende lijve tegen.
    Dus als je er de goesting voor hebt, doe er dan gerust nog eens 10 bij.
    p.s. ik moet anoniem reageren want sinds een paar dagen krijg ik foutmeldingen wanneer ik met m'n wordpress open-ID wil reageren.

    Bart Blijentuin http://blijentuin.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan mekaar zeker eens in levende lijve zien Bart. Op de VELT-opentuin misschien? Wij doen komende zomer weer mee.

      Verwijderen
    2. Dan ga ik zeker proberen langs te komen. En als je ooit eens een wandeling plant in de Druivenstreek geef maar een seintje, als we thuis zijn ben je welkom ;-).

      Verwijderen
  11. Ik volg je al ettelijke jaren, Ludo, en nog steeds met heel veel goesting. (Al mis ik wel je 'zotte' stukjes van weleer, het moet gezegd.)
    10 jaar begot. Je bent niet bepaald een newbie meer. ;-)
    Kortom: dikke proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Ludo, ik had geen idee dat je al zolang bezig was, doe zo verder zou ik zeggen. Niet alleen geniet ik van je foto's en je teksten, ik leer er ook nog steeds van bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je laat in ieder geval zien dat de liefde en een goed oog voor natuur en natuurlijk tuinieren geen modegril is die even snel opkomt als weer verdwijnt.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.