29 augustus 2014

1/2000ste van een seconde

't Is nog niet helemaal zoals ik wil maar op sluitertijd 1/2000 van een seconde (uit losse hand) ziet de vliegende glazenmaker en zijn vleugelslag er zowat uit zoals ik wil. Met een statief was het wellicht nog iets scherper geweest maar oefening baart kunst. Volgende keer beter. De bloedrode heidelibel is wel fijn gedetailleerd maar dat was niet moeilijk. Dat mannetje kwam gewoon naast me zitten en verroerde zelfs niet als ik mijn compact 30 cm boven zijn lijf hield. Af en toe kwam er een koppeltje bloedrode heidelibellen langs waarbij het vrouwtje zo nu en dan een eitje deponeerde in het water.





12 opmerkingen:

  1. Ik vind de 'in de vlucht'-foto's zeer de moeite. Zelf zou ik er nooit ofte nimmer in slagen zulke opnames te bewerkstelligen. Hoedje af, kortom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Menck: deze glazenmaker vliegt als volgt: 2 meter vooruit, even surplace, 2 meter vooruit, surplace, enzovoort. Ik probeer hem te verschalken als hij surplacet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knappe foto's. Niet alleen de glazenmaker is de moeite, maar ook de achtergrond lijkt juist geschilderd. Bij het fotograferen van de vleermuizen in onze tuin kan ik niet sneller dan 1/200 omdat ik met flash moet werken. Heb je al eens geprobeerd om in te flitsen om het beeld te bevriezen? Niet dat ik al zoveel ervaring heb ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik de foto's op mijn eigen blog vergelijk met jouw prachtige foto's, dan komt het schaamrood me op de kaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 'k Denk er serieus over na om al mijn insecten/wilde planten boeken e.d. in de vuilbak te gooien (te laten recycleren). Dan koop ik de Muggenbeet© edities.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @blijentuin: die techniek ken ik niet :) Wil ze wel leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jouw foto's worden steeds straffer! En heb je dit beeld nu bewerkt of ziet die achtergrond er echt zo 'schilderijachtig' uit? Hoe dan ook - heel knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vooral de eerste twee foto's zijn schitterend! Vind de combinatie met het gedetailleerde insect en de onscherpe achtergrond geweldig. Geen je geen natuurfotografielessen? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De vraag die Groentje stelde kwam ook bij mij op. Schitterende foto's, Ludo!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi, petje af inderdaad! En ook mooie nieuwe coverfoto van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.