3 mei 2014

ik klaag niet, net als de reiger

Een deugddoende zon is er vandaag nauwelijks bij. Mijn tuinwandelingen gebeuren met een warme dichtgeritste trui, soms knoop ik zelfs een sjaal in mijn nek. Veel vlinderweelde valt er niet te bespeuren, toch klaag ik niet. 3 kleinere vlinders zijn vandaag van de partij, net 3 soorten die ik maar heel af en toe in onze tuin kan bespeuren. De kleine vuurvlinder komt nog maar voor het tweede jaar langs en het muntvlindertje, in feite een dagactieve nachtvlinder van amper anderhalve centimeter groot, zie ik pas dit jaar opduiken ... of het moet zijn dat ik pas recent fatsoenlijk heb leren kijken naar de kleine beestjes. Zonder gerichte aandacht loop je er zo voorbij. Aan de waterleliepoel zie ik de eerste paringswielen bij de vuurjuffers en  het parende koppel mierenboktorren (ook nieuw - determinatie onder klein voorbehoud) leert me dat ook insecten de kunde van paardje-rijden onder de knie hebben.

de kleine vuurvlinder op blad van rode beuk

landkaartje op look-zonder-look

boktorren op wilde roos

muntvlindertje aan de vijverrand

Minder goed nieuws bij ons vissenbestand. Al jaren zwemmen we tussen 13 vissen, 12 goudwindes en een goudvis die ooit 'gewonnen' werd op de plaatselijke kermis. Enkele weken geleden stierf een goudwinde en vandaag merkte ik dat de grootste vis, dé kermisgoudvis, verdwenen is. Alhoewel ik de rondzwervende katten niet volledig uitsluit, durf ik toch te gokken op de blauwe reiger als predator in deze kwestie. Ik heb hem al vaker zien overvliegen en vrij recent zat hij op het fietsenhok vlakbij de zwemvijver. Iets om in de gaten te houden. Sinds de aanleg van onze vijver - de vis-ter-water-lating was op 20 mei 2007  - zou dit de allereerste keer zijn dat dit gebeurt.


8 opmerkingen:

  1. Dat muntvlindertje zag ik hier gisteren ook, van die twee andere kan ik alleen maar dromen. Geen reden om te klagen dus, Ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier kunnen de eigenaars van visvijvers er een lied over zingen. Het ergste is dat hij (zij) heel dikwijls de vissen doodt en ze dan gewoon in het water laat liggen. Ook de witte zilverreiger is veelal van de partij. Voor mij mogen ze gerust in de buurt blijven. Ik vind ze prachtig. Aan mijn veggie-menu zijn ze toch niet geïnteresseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het landkaartje zie ik af en toe, de vuurvlinder nog niet, maar het muntvlindertje zit hier soms met tientallen tegelijk. Ik heb dan ook 2 vierkante meter munt in de moestuin staan :-).
    De reiger heeft hier ook al een paar visjes verorberd, maar ja, iedereen moet eten hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als de reiger je vijver ontdekt heeft, betekent dat meestal dat het hek van de dam is. Dat was althans zo bij de twee vijvers in mijn tuin. Daardoor huizen er heden wel massa's salamanders en kikkers, iets wat ik persoonlijk een pak fijner vind.

    Knappe foto's weeral!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's.
    De laatste, koude dagen zie ik nauwelijks vlinders, slechts hommeltjes. En de reiger: die vist hier de vijver van de buren leeg, deze vogel is eigenlijk nauwelijks af te leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. spijtig van de verdwenen vis, zelfs aan een vis raak je aan gehecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat zijn een aantal mooie vlinders in je tuin!
    Dit jaar is het een echt feest met het talrijke aantal vrolijke fladderaars. Mij lukt het helaas zelden om ze mooi in beeld te krijgen. Gisteren probeerde ik de nachtvlinder de witte tijger te laten poseren, hij had er echter niet zo een zin in en vloog met zijn zijdezacht jasje er snel vandoor ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Landkaartjes zijn er elk jaar, en sinds we enkele seizoenen geleden het Muntvlindertje ontdekten, zien we het nu ook elk jaar. Maar zo'n Vuurvlindertje - dat is pas de max! Zelf kregen we pas vorig jaar voor het eerst bezoek van zo'n pareltje!

    En die vissen - ik zou er niet om rouwen, zei de amfibie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.