25 april 2014

de roos van Hex

Rosa foetida 'Bicolor' in de voortuin
Vorige zomer belandden we in het dorpje Heks om er het kasteel van Hex en de bijhorende plantenbeurs te bezoeken. De mooie moestuin is intussen in groene middens ruim bekend en velen gaan er hun portie inspiratie opdoen. Ik heb er mijn ogen ook goed de kost gegeven en was vooral onder de indruk van de Engelse landschapstuin en het zuiderterras. Ook al ben ik geen rozenzot, toch trok één roos van Hex meteen mijn aandacht omdat ze zo vrolijk gekleurd was en een puur en wild karakter had. Zo heb ik ze toen vastgelegd:

de roos in Hex
Natuurlijk vergat ik in al mijn enthousiasme om het naamkaartje te lezen en heeft het me wat moeite gekost om achteraf te achterhalen welke roos me zo 'gepakt' had. Met de zoektermen 'enkelvoudig' (van sommige gevulde bloemen krijg ik koppijn van de lelijkheid), 'oranje-geel' en 'botanisch' kwam ik uit bij de Rosa foetida 'Bicolor'. Dat is 'm! Het opzoekwerk leerde me voorts dat de Perzische wilde Rosa foetida aan de basis ligt van de gele kleur in de Europese rozenteelt.


Na enkele terugkomsten-met-lege-handen vond ik 'de roos van Hex' bij Rozen Casteels, ook al stond de 'Bicolor' niet in de assortimentenlijst. Welgeteld 1 pot stond er nog en zonder aanwijzing van de zaakvoerder en het speurwerk van mijn wederhelft - ze zag me treuren - had ik de roos nooit gevonden. Blijkbaar is er niet zoveel vraag achter deze specifieke roos want het aanbod ervan in Vlaanderen is naar mijn ondervinding heel beperkt.

Is de roos té simpel, zijn de kleuren té vurig, ruikt ze té eigenaardig of is het de beperkte bloeitijd? Ik ben er weg van en ik ben content dat het aangekocht struikje intussen mooi staat te pronken in onze voortuin. Te midden de honderden blauwe bloempjes van de hondstong staat hij beeldig. Als ik ergens mijn zinnen heb opgezet, los ik niet. Je kent het gevoel ongetwijfeld.



2 opmerkingen:

  1. Het gevoel van absoluut één specifieke plant te willen kopen en daar héél lang achter te moeten zoeken. Euhhhh. Dat ken ik ook, ja.
    Velen draaien eens met hun ogen als ze dat horen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn een paar gegronde redenen voor de tamelijke impopulariteit van deze oude rozencultivar. Vooreerst de zwakke ziekteresistentie; de plant is erg gevoelig voor de gevreesde bladvlekkenziekte. Hierdoor is deze cultivar dan ook niet erg in trek.
    Een tweede reden is dat de roos niet altijd even kleurecht blijft. Na verloop van jaren gebeurt het wel vaker dat hij het rood uit zijn bloemen verliest en dus egaal geel gaat bloeien, net zoals zijn voorvader.

    Van enkelvoudige bloemen moet je houden. Persoonlijk ben ik er wel fan van. Maar die mening wordt helaas door veel rozenliefhebbers niet gedeeld. Ook dat is een reden van het zwakke aanbod in kwekerijen en tuincentra.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.