22 maart 2014

vogelbezoek

mevrouw en mijnheer de huismus

Een close-upopname van de tjiftjaf die hier begin vorige week neergestreken is, kan ik voorlopig nog niet tonen. Al heb ik daartoe verscheidene pogingen ondernomen. Als hij me ziet naderen vliegt hij telkens een andere boom in en enig leedvermaak is hem ook niet vreemd. Luidkeels begint hij meteen zijn 'tjiftjaf' te kelen alsof hij me plagend wil zeggen 'hela, hier zit ik nu' of  'pak me als je kan'. Och, als hij zich maar amuseert in de tuin. Ik zie hem regelmatig insecten plukken uit de bloesems van mijn gele pruimenboom en als er jongen zijn - al verscheidene jaren broedt hij hier met succes - zit hij uren aan een stuk te jagen in de buurt van de zwemvijver. Daar ga ik hem dit jaar proberen te verschalken met mijn kodak. Een uitdaging, geloof me.

pimpelmees tussen de bloesem van de gele kornoelje

Momenteel lukt het vogels fotograferen nog steeds het beste vanuit de keuken richting voedersilo. Het is daar nog steeds een gezellige drukte. Zolang er voer in de aangekochte zakken zit, blijf ik de koker met 4 eetgaten vullen. De huismussen zijn tegenwoordig de beste klanten. Zij huizen hier in de dikke hulstenhagen en onder de dakpannen. De huismus smost veel eten de grond op en hiervan profiteren dan weer het koppeltje Turkse tortels en de merels die voor het opruimingswerk zorgen. De belangstelling van de mezen is fel verminderd, zo nu en dan zie ik nog een pimpelmees een graantje meepikken om het in de gele kornoeljes smakelijk op te peuzelen. Zoals gewoonlijk nestelt een pimpelmees in het kastje tussen de blauwe regen.

mannetje van groenling

De groenling, één van onze mooiste inheemse vogels, laat zich ook meermaals per dag zien. Zaden zijn zijn lievelingskost en zo'n gratis buffet laat hij dan ook niet links liggen. Ik heb wat medelijden met de groenlingen van de buurt. Er zijn hier in de geburen de afgelopen weken heel wat coniferen (volwassen sparren) afgezaagd waardoor nestgelegenheid en kegelzaden definitief verdwenen zijn. Ook van de goudhaantjes, ons allerkleinste vogeltje,  weet ik dat ze graag in dichte naaldbomen jagen op allerlei 'ongedierte'. Zij zullen er ook wel niet kunnen mee lachen, net als de kuifmezen die graag in dennen- en sparrenkegels keuteren.

boomklever
Op 1 keep na zijn de wintervogels dit jaar volledig weggebleven. Geen sijzen en dus bijna geen kepen. Daardoor dat ik nog bijlange niet door mijn voorraad heen zit. Vorig jaar hebben zij hier wat opgevreten maar ik kreeg in ruil wel heel wat acrobatieën voorgeschoteld. Nog een mooie verschijning aan de voedersilo is een duo boomklevers. Sinds mijn vader (enkel huizen verder) gestopt is met voeren, verschenen ze hier terug op het toneel.  Als ik zacht geklop/getik hoor in de tuin zijn het bijna altijd deze boomklevers die achter de schors van de grove dennen beestjes zoeken. De boomklever is allesbehalve een schuwe vogel. Hij laat, net als het roodborstje, mensen dichtbij naderen. Mits wat gewenning zie ik hem nog uit de hand eten.

Voor de eerste borelingen van onze zangvogels vrees ik het ergste. Kraaien, eksters, Vlaamse gaaien, kauwen en eekhoorns volgen met grote aandacht de nestbouw in onze tuin. Zij weten al wat er binnenkort op de menukaart staat.


9 opmerkingen:

  1. Prima foto's. Gebruik je hiertoe een telelens of kan je de vogels echt zo dicht benaderen?
    Te onzent liet het gevogelte het eten al een tijdje ongemoeid. De winterrestaurants zijn nu dan ook weggenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag menck, ik heb 3 compacts in huis. Deze foto's zijn gemaakt met de fujifilm hs50 exr, een compact in een dslrjasje. Ik ben er niet zo tevreden over maar hij zoomt 42x. Goed om de vogels vanuit de keuken te fotograferen, zo'n 4 meter afstand tot de silo. Voor fijne details niet geschikt maar deze klus zonder croppen lukt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne foto's van een stel mooie vogels. Maar de boomklever vind ik toch nog mooier dan de groenvink ;-)

    Keep heb ik hier dit jaar niet gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier wordt ook het laatste zaad opgemaakt in de silo'tjes. Ze eten er nog van, vooral mussen en groenlingen. Op jouw foto zie je goed hoe mooi zo'n groenling is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Wij hebben ook een trouwe boomklever op de voederplank; geen schuw beestje inderdaad, en erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi vastgelegd. Bij ons heeft de voederplank dit jaar niet veel bezoekers gehad. Het is me een raadsel waarom.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit heeft alles te maken met de zachte winter, de afwezige winter zelfs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's van onze gevederde vrienden. Ik blijf ook gewoon doorvoeren (alleen zaden , geen nieuwe vetbollen), dit ook omdat er op onze (industriële) akkers geen zaden meer te vinden zijn. 2 percelen verder hebben ze hier verleden jaar ook een 100-tal sparren neergehaald en dit heb ik ook gemerkt. Ons koppel boomklevers heb ik deze winter niet meer gezien.:-( Gelukkig wordt dit perceel door m'n buren omgetoverd naar een boomgaard.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.