25 februari 2014

werken aan de Zandberg

een nieuwe brede trap naar de uitkijktoren
Er is al flink gewerkt aan de Zandberg in Gerhagen (Tessenderlo). Men wil Gerhagen daar inrichten als 1 van de 7 toegangspoorten van het uitgestrekt wandelgebied de Merode. Men schat dat de herinrichtingswerken op het einde van dit jaar afgelopen zullen zijn. Ik ging er vandaag eens een kijkje nemen en zag dat er al heel wat veranderd is.

De betonnen paaltjes kregen meer natuurlijke uitlijningen
Als kind ging ik net als vele andere kinderen regelmatig spelen aan de zandberg. Ver van huis was dat niet. Er stond een barak waar we frisco's kochten. We klommen er in de bomen, maakten er kampen, bouwden zandkastelen en rolden van de berg af. Dat laatste gaat al lang niet meer want keermuurtjes van betonnen paaltjes beletten niet alleen dat het stuifzand wegzakt, ook het naar beneden trullen is niet meer mogelijk. Ik neem aan dat die muurtjes er ooit gekomen zijn om de uitkijktoren (1ste model werd in 1969 in beton opgetrokken) te stabiliseren, toch wat spelplezier betreft zijn die paaltjes geen goede zaak. Ook de houten barak, waar het zo gemakkelijk in en uit lopen was, zelfs blootvoets,  is al vele jaren weg. Momenteel staat er een heus bosmuseum in de plaats.

De trap maakt het klimwerk naar boven heel wat gemakkelijker.
Genoeg nostalgie,  terug naar het heden. Ik zag dat men eindelijk een fatsoenlijke trap in het zand heeft geconstrueerd. De treden zijn gemakkelijk te nemen en dat is wat anders dan de situatie tot voor kort. Hier en daar waren treden van een halve meter hoog. Voor mij nog net te doen maar voor heel wat mensen was dat een niet te nemen hindernis. Een helper om aan de armen te trekken of om je achterste naar omhoog te duwen was geen overbodige luxe. Ze lieten de uitkijktoren daar boven op de zandberg dan maar voor wat het was. De moelijke bereikbaarheid kan nu niet meer als excuus ingeroepen worden om het klimwerk van exact 100 treden tot het uitkijkplatform aan te vatten. De keermuurtjes zelf worden ook gerenoveerd en het lijkt me dat ze wat golvender, mooier en natuurlijker uitgelijnd, heropgebouwd worden.

De allee of centrale as naar het bosmuseum
De grootste verandering is het nieuwe brede wandelpad vanaf de parking naar het bosmuseum. Deze 'allee' doorheen het bos en dwars over het fietspad naar Averbode leidt de bezoekers rechtstreeks naar de plek waar ze moeten zijn: het bosmuseum dat uitgebouwd zal worden als een onthaal- en informatiepunt voor de ruimere regio. Vlakbij dit bosmuseum wordt nog een ontmoetingsplein aangelegd.

Van de speeltoestellen tussen het museum en de toren staat er momenteel niets meer. Alles werd opgeruimd. Er is voorzien dat er nieuwe -"aantrekkelijkere en meer natuurlijkere"- speeltuigen gaan komen. De zandvlakte zal ook gedraineerd worden wat gezien mijn eigen ervaring ook wel nodig is. In november 2007 nam ik er, na een forse regenbui, een foto. Je verstaat dat van de schuifaffen enkel nog door avonturiers afgegleden werd.

En wie betaalt dat allemaal? Wel, 30% zal onze gemeente Tessenderlo betalen. De resterende 70% wordt opgehoest door het Vlaamse gewest. De totale kostprijs is geraamd op 2.048.000 euro. De eerste reacties van de mensen zijn positief. Ook ik ben ervan overtuigd dat het een verbetering gaat zijn.


5 opmerkingen:

  1. Dank aan alle Looienaars om voor die 30% mee te betalen. Wij zullen er zeker nog eens komen wandelen en genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij ook bedankt Sofie voor je bijdrage tot de resterende 70%.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo ver had ik nu ook weer niet gedacht (ben nog een beetje onder invloed van de lentezon, me dunkt), maar je hebt gelijk. Maar voor zo'n project, is 't goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo te zien wordt daar iets heel fraais opgetrokken.
    De Zandberg en de Merode zijn namen die bij mij een klein belletje doen rinkelen, want je schreef er al eens over. Fijn om een en ander zo positief te zien evolueren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lang geleden dat ik er nog eens kwam. Toen ik nog in Zichem woonde, stond een jaarlijks bezoekje met de kinderen op de agenda. Leuke plek om te wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.