11 januari 2014

werfbezoek in Diest

De oude kademuur van de Demer op De Kaai werd terug blootgelegd

Vlakbij het stadshuis van Diest en aan de Zichemse poort vindt momenteel het archeologisch onderzoek plaats in het kader van de heropenlegging van de Demer door de stad. Als het me past ga ik er een kijkje nemen want dit project van de stad en de Vlaamse Milieumaatschappij boeit me. De werken schieten goed op en het ziet er naar uit dat de doelstellingen van het project, waaronder het attractiever maken van Diest, bereikt gaan worden. Ik had persoonlijk liever gehad dat het de échte Demer was die terug door de stad zou stromen maar het wordt dus de Begijnenbeek en de regen die voor het water zorgen. Veel stroming zal er trouwens ook niet zijn maar ik twijfel er niet aan dat het resultaat mag gezien worden.

Recent werd er vlakbij het Stadhuis (De Kaai) een interessante vondst gedaan: de oude kademuren werden terug blootgelegd (zie foto). Oorspronkelijk was de Demer open naar de bocht toe (hier konden de schepen gelost en geladen worden) maar deze inham is klaarblijkelijk dichtgemetst geweest. Ik ben ook eens gaan kijken aan de vroegere Zichemsepoort, aan de achterkant van de citadel. Momenteel is dit een nogal verloederd stuk Diest terwijl net deze Zichemsepoort (één van de vroegere toegangspoorten van vestingstad Diest) een pronkstuk van de stad moet geweest zijn. De heraanleg van de Demer zal deze hoek ongetwijfeld opwaarderen. Toch doet het pijn dat ooit beslist werd om de Zichemsepoort e.a. tegen de vlakte te leggen. Had de stad de poorten en de wallen niet vernield, dan is het niet uitgeloten dat heel het historisch centrum van Diest (tussen de wallen) intussen Unesco-werelderfgoed was.

toekomstbeeld (bovenste foto werd genomen aan het meest rechtse parasolletje)




1 opmerking:

  1. Ik heb de plannen gezien en ik denk dat het mooi zal worden.
    Ik vind Diest sowieso een aangenaam stadje.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.