24 oktober 2013

tandpijnkapelletje


(klikken op de foto voor een groter formaat met betere kwaliteit)

In het wandelgebied Averbode bos en heide, tussen de Turnhoutsebaan (weg Veerle - Diest) en de abdij van Averbode, hangt het tandpijnkapelletje aan een linde. Van hieraf vertrekt een dreef die je recht op recht tot bij de norbertijnenabdij brengt. Aan de voet van de linde kan je je neerzetten op een houten bank. Veel stelt het allemaal niet voor maar de kracht schuilt hem in de eenvoud. Dat mensen zich erdoor aangesproken voelen, blijkt uit de vele foto's die er van het tandpijnkapelletje worden genomen.

Ik waagde me er ook al eerder aan maar het resultaat was povertjes. De foto verscheen wel een keer in een heemkundig tijdschrift maar -om eerlijk te zijn- de achtergrond had ik hierop volledig weggetoverd. Als de zon schijnt, is het niet gemakkelijk om zonder toepassing van HDR de boom met het groene hangkapelletje en het decor qua kleur en belichting in een goede balans te krijgen. Op automatische stand krijg ik met mijn pocketcamera gegarandeerd een witte vlek achter de linde of een te donkere boom waarop Apollonia niet meer te herkennen valt.

Dat moest beter kunnen. Met wat uitzoeken op witbalans, belichtingscompensatie en ISO kwam uiteindelijk een beeld op mijn camera (zie foto) waarmee ik tevreden ben. Nog niet perfect maar toch al een flinke stap voorwaarts in de goede richting. Het ros van de varens, het heldergeel van de pijpenstrootjes, de groeven in de boomschors en het groen van de lindebladeren staan erop zoals ik ze ook met het blote oog zag. Blijven oefenen. Volgende opdracht: de geweizwammetjes in de houtstapel. De foto's van gisteren durf ik niet laten zien.  Onscherp en dus geen details. Doeme toch.


3 opmerkingen:

  1. Een mooie foto die ik meteen doorgestuurd heb naar de moeder van ons vriendinnetje Apollonia.
    Groeten, Marilene (tuinatelier Herman & Vermeulen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. deze foto is meer dan geslaagd vind ik is inderdaad niet gemakkelijk om zulk een foto te maken. goe gedaan Ludo!

    BeantwoordenVerwijderen