10 september 2013

Roxy & Elsewhere

In het enorme oeuvre van Frank Zappa zitten enkele opnames die er naar mijn smaak echt bovenuit springen: Live in New York, Sheik Yerbouti, The Grand Wazoo, Shut Up 'N Play Yer Guitar, Overnite Sensation en het ronduit sublieme Roxy & Elsewhere.

de achterkant van de dubbelaar Roxy & Elsewhere (L.P.)

Roxy & Elsewhere werd op een 'dubbele L.P.' uitgebracht in 1974. De meeste opnames gebeurden in de Roxy in Hollywood (dec. 1973). In die tijd werd Frank Zappa omringd door schitterende muzikanten zoals de pas overleden George Duke, de 3 gebroeders Fowler, Chester Thompson en percussioniste Ruth Underwood. Dit leverde muzikaal vuurwerk en virtuoze hoogstandjes op die van de dubbelaar een icoon hebben gemaakt. Ik sta er nog steeds van versteld dat Zappa, toen slechts 33 jaar, dit voor mekaar kreeg.

Momenteel toert Zappa plays Zappa 'in honor of the 40th anniversary of Roxy & Elsewhere' de wereld rond om deze opnames opnieuw integraal live uit te voeren. Op 8 november stopt Dweezil Zappa (zoon van) en zijn band in de Gentse Vooruit. Dit is voor mij een niet te missen kans om deze schitterende muziek eindelijk eens live mee te maken. De tickets zijn daarom al besteld en gecombineerd met een nachtje Gent kan dat niet tegenvallen.

Dweezil Zappa  (Foto: Zappa plays Zappa)

Ik heb Frank Zappa een aantal keren aan het werk gezien, ook zijn laatste concert in België -in het Gentse Kuipke in 1988- heb ik bijgewoond. Het waren onvergetelijke momenten. Net zoals alle Zappa-fans was ik de kluts wat kwijt toen Zappa op 52 jaar zijn strijd tegen kanker verloor. Op 4 december van dit jaar is dit al 20 jaar geleden maar ik vind nog steeds dat Zappa - en zeker zijn gitaarspel - ongeëvenaard is. Luister naar Shut up 'n Play Yer Guitar en je weet wat ik bedoel.

Zappa plays Zappa is niet zomaar een covergroep. Wie wil horen hoe Zappa's band klonk, kan zichzelf geen beter cadeau doen dan af te zakken naar de Gentse vooruit. Dweezil oefent zich al enkele jaren suf om het gitaarwerk van zijn vader onder de knie te krijgen en dat begint héél aardig te lukken. Tesamen met zijn uitstekende groep, waaronder Scheila Gonzalez, zal hij voor een topavond zorgen. Neem het van mij aan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.